همه چیزهایی که لازم است درباره نسل پنجم اینترنت همراه بدانید

به گزارش صبحانه،همان‌طور که در طول سال‌ها با آمدن ٣G و ٤G همه‌چیز سریع‌تر اتفاق می‌افتاد، حالا با آمدن ٥G آن‌قدر سرعت وجود خواهد داشت که شاید تا سال‌ها نیازی به سرعت بیشتر نباشد. اما تمام اینها فقط یک بخش از داستان است، ٥G به دستگاه‌ها و سرویس‌های ما، به اینترنت اشیا یا IOT اجازه می‌دهد تا همه‌چیز یکپارچه به هم متصل شوند. چیزهایی که کار با آنها پیچیده به نظر می‌رسد، مانند اتومبیل‌های خودران یا هواپیماهای بدون سرنشین، همه و همه قابل دستیابی می‌شوند.
 
این‌جا هر چیزی که لازم است درباره نسل بعدی شبکه بی‌سیم بدانید را به شما می‌گوییم.  AT&T، ورایزون و سایر شرکت‌های اینترنت همراه در حال راه‌اندازی شبکه‌های ٥G در این ‌سال هستند. اما ٥G دقیقا چیست و چقدر سریع‌تر از ٤G خواهد بود؟ شبکه ٥G نسل بعدی اتصال به اینترنت همراه است، ارایه‌ای سریع‌تر و قابل اعتمادتر از قبل در گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها و گجت‌ها.  با ترکیب تکنولوژی در شبکه پیشرفته اینترنت همراه و انجام تحقیقات جدید، ٥G باید اتصالاتی را ارایه کند که از هر چیزی که تاکنون ارایه شده است، سریع‌تر باشد، با سرعت متوسط دانلود حدود یک گیگابایت که انتظار می‌رود دیگر هیچ‌چیز در دنیای اتصال به اینترنت دست‌نیافتنی نباشد. این شبکه پایه افزایش چشمگیری در فناوری اینترنت اشیا می‌شود و زیرساخت‌های مورد نیاز را برای حمل مقدار زیادی از داده‌ها فراهم می‌کند و دنیا را به دنیایی هوشمندانه‌تر و متصل‌تر تبدیل می‌کند.

١G، ٢G، ٣G، ٤G، ٥G

اول از همه باید بگوییم که اگر شما درباره ٥G Wi-Fi یا تلفن‌های AT&T ٥G E شنیدید، آنها تلفن‌های همراه ٥G نیستند. در این‌جا بهتر است توضیحی درباره تفاوت آنها بدهیم.

G در این ٥G به معنی نسل فناوری بی‌سیم (generation of wireless) است. درحالی‌که بیشتر نسل‌های اینترنت همراه از لحاظ فنی با سرعت انتقال اطلاعات خود تعریف شده‌اند، هر کدام با شکستن روش‌های رمزگذاری مشخص کرده‌اند که نسل قبلی ناسازگار و ناکارآمد است.

١G آنالوگ تلفن همراه بود. فناوری ٢G مانند GSM، CDMA و TDMA نسل اول فناوری‌های تلفن همراه بودند. فناوری‌های ٣G مانند HSPA، EVDO و UMTS سرعت را از ٢٠٠kbps تا چند مگابیت در ثانیه افزایش داد. فناوری‌های ٤G مانند WiMAX و LTE یک جهش فوق پیشرفته و رو به جلو بودند و درحال حاضر سرعت در آنها به صدها مگابایت در ثانیه و حتی سرعت‌های در سطح گیگابیت را ارایه می‌دهد.

٥G سه جنبه جدید برای ارایه دارد: سرعت بیشتر (برای انتقال داده‌های بیشتر)، تاخیر زمانی بسیار پایین (برای پاسخگو بودن بیشتر) و توانایی اتصال دستگاه‌های بسیار بیشتر در یک بار (برای اتصال به حسگرها و دستگاه‌های هوشمند).

سیستم واقعی ٥G-NR با ٤G سازگار نیست، اما تمام دستگاه‌های ٥G در ایالات متحده برای شروع به کار به ٤G نیاز خواهند داشت، زیرا برای اتصال اولیه قبل از خرید ٥G از زمانی که در دسترس قرار می‌گیرند، هنوز به اتصال نیاز دارند. اما بعدها شبکه‌های ٥G مستقل می‌شوند و دیگر نیازی به پوشش ٤G برای کار نیست و البته که باید چند سالی بگذرد تا این امکان‌پذیر باشد.

کدام گوشی‌ها با ٥G بیرون می‌آیند؟

دور اول گوشی‌های ٥G تنها از برخی سیستم‌های ٥G در ایالات‌متحده استفاده می‌کنند. سامسونگ گلکسی S١٠ G٥ با استفاده از مدل Mod برای استفاده از خدمات G٥ ارایه شده است و همچنین موبایل‌‌های AT&T و Verizon از نخستین‌ها خواهند بود. احتمالا ١٦ می نخستین گوشی ورایزون و در ماه ژوئن دیگر موبایل‌ها به بازار خواهند آمد.

البته که دیگر شرکت‌های سازنده موبایل‌های هوشمند هم درحال کار هستند، تا نخستین گوشی‌های ٥G خود را به‌زودی ارایه دهند. در میان آنها ال‌جی، Huawei، OnePlus، ZTE، Oppo، Vivo و Xiaomi متعهد شده‌اند تا گوشی‌های ٥G خود را در‌ سال ٢٠١٩ تولید کنند، اما هیچ‌کدام از این گوشی‌ها هنوز به مقصد ایالات متحده نرسیده و هیچ‌یک از آنها با شبکه‌های ایالات متحده سازگار نیستند. البته گمان می‌رود در‌ سال ٢٠٢٠ یک آیفون ٥G نیز ارایه می‌شود.

٥G واقعی است

موج نخست ٥G تازه وارد شده است. در تاریخ سوم آوریل (١٤فروردین) ورایزون شروع به فروش نخستین تلفن ٥G جهان با ٣Moto Z و Moto Mod Moto کرد. در عین حال AT&T درحال کار روی آزمایشگاه‌های ٥G نقطه‌ای در ١٩ شهر برای آماده و گسترده‌تر شدن این سیستم در بهار آینده است.

هر دو این سیستم‌ها آزمایش شده‌اند تا ببینیم تجربه اولیه ٥G چگونه است؟ و البته باید این را بدانیم که هنوز خیلی زود است! ٥G ورایزون در شیکاگو، درحال حاضر تنها بخش‌هایی از مرکز شهر و حدود ١٠٠ متر از هر سایت سلولی را پوشش می‌دهد. AT&T در دالاس سرعت ١,٣ گیگابایت بر ثانیه را ارایه می‌دهد و تا فاصله حدود ٢٠٠ متری را فقط در دو مکان از شهر پوشش می‌دهد. هنوز هیچ سیستمی نمی‌تواند آپلودهایی توسط ٥G انجام دهد و البته با توجه به وعده‌هایشان، هنوز هم در ارایه خدمات ٥G تاخیر دارند و باید گفت آنها در نخستین قدم هستند.

٥G درواقع سرمایه‌گذاری برای دهه آینده است. در انتقال‌ها و ارسال‌های قبلی تلفن همراه ما شاهد بسیاری از تغییرات بزرگ بوده‌ایم. به‌عنوان مثال حضور ٤G را به خاطر بیاورید؛ نخستین گوشی ٤G در ایالات متحده آمریکا سال ٢٠١٠ ظاهر شد، اما نخستین برنامه‌های ٤G که دنیای ما را تغییر دادند، تا مدت‌ها ظاهر نشدند. از نخستین‌های آنها می‌توان گفت Snapchat   در ‌سال ٢٠١٢ وارد شد و Uber در‌ سال ٢٠١٣ به بازار آمد. همچنین تماس‌های ویدیویی از طریق شبکه‌های LTE در ایالات متحده در‌ سال ٢٠١٣ گسترده شد.

بنابراین با وجود این‌که اعلام شده ٥G تا ‌سال ٢٠٢٠ در دنیا ارایه می‌شود، اما باید انتظار داشته باشیم که تا‌ سال ٢٠٢١ یا ٢٠٢٢ برنامه‌های بزرگ برآورده نمی‌شوند و تا آن زمان تنها اطلاعاتی گیج‌کننده از ٥G می‌شنویم.

٥G نسل پنجم از نسل سوم تلفن همراه بی‌سیم است و استانداردهای اولیه آن در پایان‌ سال ٢٠١٧ تنظیم شده است. اما استاندارد به آن معنا نیست که الان بدانیم ٥G دقیقا چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و باید منتظر چه تصاویری در جهان بعد از ظهور ٥G باشیم.

٥G چگونه کار می‌کند؟

شبکه‌های ٥G مانند سایر شبکه‌های تلفن همراه از سیستم‌های سایت‌های سلولی استفاده و داده‌های رمزگذاری‌شده را از طریق امواج رادیویی ارسال می‌کنند. هر سایت سلولی باید به ستون فقرات شبکه متصل شود، هم از طریق اتصال سیمی و هم بی‌سیم.

سیستم جدید همچنین برای کار با کانال‌های بسیار بزرگتر از ٤G طراحی شده است تا سرعت بیشتری داشته باشد. درحالی‌که بیشتر ٤G کانال MHz٢٠ تا MHz١٦٠ در ثانیه است، کانال ٥G می‌تواند تا MHz١٠٠ و با ورایزون تا MHz٨٠٠ در ثانیه سرعت داشته باشد. این یک بزرگراه بسیار وسیع‌تر و سریع‌تر است، اما باز هم نیاز به واحدهای بزرگتر و واضح‌تری از امواج ٤ گیگا بایتی دارد.
شبکه‌های ٥G باید بسیار دقیق‌تر از سیستم‌های قبلی باشند، چراکه آنها سلول‌های بسیار کوچکتر را پردازش می‌کنند و می‌توانند اندازه و شکل را نیز تغییر دهند. اما حتی با وجود کلیدهای موجود، کوالکام می‌گوید ٥G با استفاده از پهنای باند گسترده و تکنولوژی‌های آنتن پیشرفته قادر خواهد بود افزایش ظرفیت و سرعتی حدود ٤ برابر سیستم‌های فعلی داشته باشد.

هدف این است که سرعت بسیار بالاتری در دسترس داشته باشید و ظرفیت هر چه بیشتر در هر بخش با تاخیر زمان بسیار کمتر از ٤G. سازمان‌های استاندارد درگیر سرعت٢٠ گیگابیت در ثانیه و زمان تاخیر یک مگابایتی هستند که حتما در آن لحظات احساس جالبی در ما به وجود خواهد آمد.

٥G برای چیست؟
 
ورایزون می‌خواهد از ابتدا ٥G را به‌عنوان یک سرویس اینترنتی خانگی و روی گوشی‌های هوشمند استفاده کند. این یکی از استفاده‌های جدول ٥G است اما برنامه‌های جالب‌تری نیز در راهند. اینترنت خانگی ٥G یک مزیت عمده در برابر ٤G دارد. ظرفیت بزرگ و زیاد ٥G باعث می‌شود تا میان اپراتورهای اینترنت خانگی رقابت ایجاد شود و همه آنها در تلاش باشند تا امکانات و خدمات بهتری را ارایه و مشتریان خود را بیشتر کنند.
 
اما کارشناسان حوزه IT می‌گویند سرعت در ارتباط و افزایش اتصالات تنها کارهایی نیستند که می‌توان با استفاده از ٥G به آنها رسید. ٥G می‌تواند در آزمایشگاه‌های فوق‌پیشرفته در دوربین‌های نظارتی بی‌سیم با وضوح بالا در ارایه راه‌های درمانی و بازپروری بعد از بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، در فیزیوتراپی و جریان بازی‌ها و فیلم‌ها تأثیر فوق‌العاده داشته باشد.
 
علاوه بر تمام اینها، با وجود این‌که سال‌ها از تولید نخستین خودروهای خودران گذشته است اما هنوز هم در هیچ کجای دنیا از آنها استفاده درست و کامل نشده است. حالا محققان و کارشناسان بر این عقیده‌اند که ٥G می‌تواند نخستین خودرو‌های خودران را به سطح شهرها بیاورد و بعد از آن دیگر با حضور جاده‌هایی هوشمند و نسل بعدی خودرو‌ها روبه‌رو خواهیم بود که همه ما را متعجب خواهند کرد.

از کمی بعد از حضور ٥G در دنیا دیگر باید منتظر هوشمندشدن واقعی زندگی‌هایمان باشیم. دیگر واقعا می‌توانیم از فناوری‌های هوشمند موجود روی لوازم خانگی‌مان لذت ببریم. شاید با فراگیرشدن نسل جدید دیگر حتی هوشمندکردن زندگی‌مان هزینه گزافی نخواهد و همه اینها برایمان راحت‌تر امکان‌پذیر باشند. باید منتظر باشیم تا تمام آن‌چه در زندگی خود می‌بینیم را بتوانیم به موبایل‌های هوشمندمان متصل کنیم و همه ‌چیز همیشه در دسترس‌مان باشند.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط