برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده

به گزارش صبحانه،سال 2019 سال پربار و تاثیر گذاری در دنیای تکنولوژی بود. امسال، آخرین سال چرخه نسل کنونی کنسول‌های بازی محسوب می‌شود و حالا که به انتهای سال نزدیک می‌شویم، خبرهای زیادی درباره نسل بعدی و محصولات آینده این حوزه در اختیار داریم. PlayStation 5 و Xbox Scarlett، دو محصول برتر این حوزه هستند که تا به امروز خبرهای زیادی درباره آنها منتشر شده است.

در سال 2019، شرکت نینتندو نیز  نسخه کوچک‌تر و قابل حمل‌تری از کنسول خود معرفی کرد که Switch Lite نام دارد و همچنین بازی حرکتی  Ring Fit Adventure را معرفی کرد.

در ادامه می‌خواهیم پر سر و صداترین محصولات و خبرهای دنیای تکنولوژی در سال 2019 را معرفی کنیم.
 
کاندیدهای بهترین نوآوری‌ها در صنعت تکنولوژی در سال 2019
محصول خلاقانه و جذاب نینتندو


دستگاه سوئیچ تا کنون مهم ترین دستاورد شرکت نینتندو محسوب می‌شده است و در سال جاری، این شرکت نسخه کوچک‌تر و سبک‌تر Switch Lite را از این کنسول عرضه کرد. در سال جاری همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure نیز معرفی شد، این بازی تلاش شرکت نینتندو را برای جهت گیری به سمت بازی‌های حرکتی و تناسب اندام را نشان می‌دهد. شرکت نینتندو قبلا نیز بازی مشابهی عرضه کرده بود به نام  Wii Fit اما Ring Fit Adventure،  انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می‌کند.
Ring Fit Adventure یک بازی ساخته شده شرکت نینتندو است که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می‌کند.
 
برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده
 
ورود صفحات نمایش تاشو

صفحات نمایش تاشو، دستاوردی است که بسیاری، سال‌ها چشم انتظار آن بوده‌اند و حالا در سال 2019 به حقیقت پیوستن این آرزو را شاهد بودیم. در ماه ژانویه، در نمایشگاه CES، شرکت ال‌جی اولین تلویزیون OLED تاشو را معرفی کرد. این تلویزیون می‌توانست تنها در چند ثانیه از صفحه‌ای به اندازه 65 اینچ، به یک صفحه لوله شده تبدیل شود.

یک ماه بعد، دو مدل گوشی تاشو معرفی شد: سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس. این گوشی‌ها با بازشدن صفحه، تبدیل به تبلت و با تا شدن آن، دوباره به گوشی تبدیل می‌شوند. گوشی تاشو سامسونگ جدیدا با قیمت فضایی عرضه شده  و گوشی تاشو هواوی جدیدا برای پیش فروش عرضه شده است، البته فقط در کشور چین.

با معرفی این دو محصول، ظاهرا یخ دیگر شرکت‌ها نیز در این زمینه باز شد. شرکت مایکروسافت نیز کمی بعد اعلام کرد که دو گوشی تاشو در راه دارد که Surface Neo  و Surface Duo نام دارند و اواخر سال بعد عرضه می‌شوند. شاید بتوان جذاب ترین گوشی تاشو معرفی شده را Motorola Razr دانست که با برداشتی از گوشی‌های تاشوی کلاسیک طراحی شده است.
 
برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده
 
قدمی بزرگ در صنعت VR( واقعیت افزوده)

2019 سال پر باری برای حوزه واقعیت افزوده یا VR بود. دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری چشم گیری از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه معرفی شد. یکی از بهترین محصولات معرفی شده در این زمینه، هدست Valve Index بود که کیفیت رزولوشن بالاتر، نرخ به روز رسانی( Refresh Rate) بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه بعدی فوق العاده و قابلیت‌های منحصر به فرد دیگری را ارائه می‌کند. این هدست البته بسیار گران قیمت است- 1000 دلار برای پکیج کامل- و به همین دلیل شاید نتواند برای تمام دوستداران دنیای واقعیت افزوده کارایی داشته باشد.
 
برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده
 
هدست وی آر Valve Index کیفیت رزولوشن بالاتر، رفش ریت بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه بعدی فوق العاده و قابلیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کند.

شرکت Oculus نیز امسال دو هدست جدید معرفی کرد: Rift S و Quest. هر دو هدست به سیستمی مجهز هستند به نام inside-out tracking که نیاز به تعبیه سنسور برای جلوگیری از برخورد با اشیا را برطرف می‌کند. هر دو هدست، 400 دلار قیمت دارند و تفاوتشان در این است که Rift S را می توان تنها با اتصال به کامپیوتر پی سی گیمینگ استفاده کرده اما مدلQuest ، سیستمی جداگانه است و نیازی به پی سی ندارد.
 
برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده
 
هدست واقعیت افزوده Quest از شرکت Oculus

Quest  را می‌توان یکی از برجسته ترین دستاوردها در حوزه VR دانست زیرا سیستمی مستقل است و می‌توان برای طیف بیشتری از کاربران، کارایی داشته باشد و طعم بازی‌های واقعیت افزوده را به آنها بچشاند. برای انجام بازی‌های VR عموما وجود کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا PS4 لازم است اما با وجود هدست Quest ، دسترسی به این تکنولوژی برای دیگر اقشار دوستدار بازی‌های واقعیت افزوده، راحت‌تر می‌شود.
 
ظهور سرویس‌های پخش لحظه‌ای بازی

یکی دیگر از مباحث داغ سال 2019، سیستم‌های پخش بازی ابری بود.
 
برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده

از عمر سرویس‌های پخش یا استریمینگ، یک دهه می‌گذرد. شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که از برترین آنها OnLive، Gaikai، انویدیا و مایکروسافت است. امسال، گوگل نیز به جمع این شرکت‌ها پیوست و سرویس استادیا(Stadia service) را معرفی کرد. بر اساس ادعای گوگل، در سرویس استادیا، بازی ها با سرعت 60 فریم در ثانیه با کیفیت 4K استریم و پخش می‌شوند و اجرای این بازی‌ها روی دستگاه‌های مجهز به سیستم کروم، – مثل گوشی، تبلت، مرورگر کروم و Chromecast – هیچ گونه تاخیر یا latency در پخش نخواهند داشت. این سرویس بدون شک دستاورد مهمی است و می‌تواند نقطه عطفی در صنعت گیمینگ محسوب شود. قرار است، سال آینده نسخه رایگان این پلتفرم عرضه شود اما فعلا استفاده از آن تنها با پرداخت حق اشتراک و همچنین خرید بازی‌ها، امکان پذیر است، متاسفانه!
 
نسل بعدی کنسول‌های بازی

بر اساس روند سال‌های پیش، تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به نسل بعدی کنسول‌های مطرح گیمینگ، مخفی باقی می‌ماند اما امسال هر دو شرکت سونی و مایکروسافت تصمیم گرفتند تمام اطلاعات محصولات بعدی خود را زودتر اعلام کنند.

سونی، جزئیات مربوط به پلی استیشن 5 را کم کم و در طول سال رو کرد. این تمام آن چیزی است که در باره این کنسول بازی می‌دانیم:

این کنسول بازی به نسل سوم پردازنده 8 هسته‌ای رایزن(Ryzen ) مجهز است. جی پی یو Radeon Navi  از شرکت ای‌ام‌دی نیز در این محصول استفاده شده که قدرت بالای آن می‌تواند بازی‌هایی با کیفیت 8K را اجرا نماید. اما نکته اصلی در مورد این محصول این است که در آن، دیگر خبری از سی دی‌های بازی نخواهد بود که همین باعث می‌شود بازی‌ها با سرعت بیشتری لود شوند. دسته کنترل بازی در پی اس 5 نیز قابلیت‌های هیجان انگیزی دارد.
 
برجسته ترین دستاوردهای تکنولوژیک سال 2019: گیمینگ و واقعیت افزوده
 
کنسول بازی پلی استیشن 5

مایکرسافت نیز جدیدا در مراسم  The Game Awards  از Xbox Series X  پرده برداری کرده- که قبلا تحت عنوان پروژه اسکارلت شناخته شده بود. این شرکت اعلام کرده که کنسول جدید، دو برابر قدرتمند‌تر از  Xbox One X  است- تقریبا با 12 ترافلاپز قدرت بیشتر در جی پی یو. بر اساس گفته مایکروسافت، کنسول جدید، بازی‌ها را با کیفیت4K با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا کرده، از رفرش ریت‌های مختلف پیشتیبانی می‌کند و قابلیت‌هایی نظیر real-time ray tracing(ردیابی لحظه‌ای با اشعه) و 8K output دارد. مایکروسافت در این محصول از پردازنده اختصاصی Zen 2 خود و تراشه Navi-powered  از AMD بهره برده است.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط