۱۰ کلید فراموش‌شده در کسب و کار

به گزارش صبحانه، بدون شک توسعه کسب‌وکار، اولین اولویت هر شرکتی است که می‌خواهد در مسیرش رشد و ترقی داشته باشد. راه‌های توسعه کسب‌وکار بی‌شمار است و نمی‌توان نسخه مشترکی برای توسعه همه کسب‌وکار‌ها تجویز کرد. برخی از روش‌ها ممکن است برای کسب‌وکاری بسیار مناسب باشد، در حالی که همان شیوه در کسب‌وکار دیگری شاید اثربخشی چندانی نداشته باشد. از این رو در این گزارش سعی کردیم روش‌هایی را بر اساس نظر کارآفرینان موفق مرور کنیم که از نگاه بسیاری از کارآفرینان دور می‌ماند، اما می‌تواند در توسعه کسب‌وکار‌ها بسیار مفید و اثربخش باشد.

فعالیت‌های جانبی فراتر از محیط کار

بررسی کنید کارمندان‌تان بیشتر به چه نوع فعالیت‌هایی علاقه‌مند هستند و بر اساس آن با تقویت این علاقه‌ها و شاخ و برگ دادن به آن‌ها می‌توانید حوزه فعالیت‌های شرکت را توسعه ببخشید. به عنوان مثال فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ای مانند اشتغال خانگی زنان، آموزش و مشاوره‌های کسب‌وکاری، بهبود شرایط بی‌خانمان‌ها و خدماتی از این قبیل می‌توانند کمک کنند به جنبه‌های دیگری به غیر از کسب‌وکارتان وارد شوید.
 
به این ترتیب با افزایش فعالیت‌های مجموعه علاوه بر این که ارتباطات‌تان گسترده‌تر می‌شود و به نوعی شناخته‌تر می‌شوید، کارمندان‌تان نیز تعلق خاطر بیشتری به مجموعه پیدا خواهند کرد و با انگیزه بیشتری به وظایف‌شان می‌پردازند.
 
مشابه این اتفاق در خصوص مشتریان نیز ایجاد خواهد شد. مردم معمولا از کسب‌وکار‌هایی که می‌دانند به فکر جامعه و مشکلات مردم است، استقبال بیشتری می‌کنند و نگاه مثبت‌تری به چنین مجموعه‌هایی خواهند داشت.

ارتباطات و دسترسی محلی
 
یکی از مواردی که بیشتر کسب‌وکار‌ها از آن غافل می‌شوند، منابع و شبکه‌های ارتباطی است که در نزدیکی آن‌ها قرار دارد و می‌تواند به آسانی در دسترشان باشد. برای هر کسب‌وکاری هزاران هزار فرصت، مشتری و بازار جدید در سطح محلی وجود دارد که شاید در نگاه اول خیلی مشخص نباشد. در شرایط کنونی بسیاری از کسب‌وکار‌ها به بازار‌های غیرمحلی و بعضا خارجی فکر می‌کنند. در حالی که استفاده از تمام ظرفیت بازار محلی می‌تواند اثربخشی زیادی بر کسب‌وکارشان داشته باشد. با کمی خلاقیت به آسانی می‌توانید این بازار پر ظرفیت را به یکی از مطمئن‌ترین منابع توسعه کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

فروش از شبکه‌های مجازی
 
شاید در روزگار کنونی فروش محصولات در فضای مجازی یکی از ایده‌های رایج به نظر برسد. حتی فروش مجازی یکی از بخش‌های تعریف شده تیم‌های فروش شرکت‌های تجاری امروز شده است. اما در واقعیت اگر بخواهیم رو راست باشیم، بیشتر کسب‌وکار‌هایی که به کسب‌وکار‌ها خدمات می‌دهند (B۲B) خیلی روی فروش مجازی‌شان حساب نمی‌کنند و وقت و انرژی زیادی را نیز صرف آن نمی‌کنند.
 
در صورتی که توجه به توسعه بازار مجازی می‌تواند تحول بزرگی در کسب‌وکار‌های گوناگون، حتی آن‌هایی که ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده ندارند، به وجود بیاورد.

ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان

از مسائلی که این روز‌ها به دغدغه بسیاری از کسب‌وکار‌ها تبدیل شده، هجوم ناگهانی فناوری‌های جدید به تمام کسب‌وکارهاست. بسیاری از کار‌هایی که پیش از این به دست کارمندان انجام می‌شد، این روز‌ها به روش دیجیتال و گویا در حال انجام است. اما آیا واقعا مشتریان نیز از این شرایط خوشحالند؟ یکی از رموز مهم موفقیت در دنیای امروز کسب‌وکار، ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان است. مشتری زمانی که به صورت مستقیم با فرد مجرب و آموزش دیده‌ای مشکلش را مطرح می‌کند، حس امنیت خاطر بیشتری از این که صدایش شنیده شده پیدا می‌کند. زمان و انرژی که صرف مشتریان و اعتمادسازی در آن‌ها می‌کنید، می‌تواند اثر بسیار عمیقی در ایجاد تعهد مشتریان به برندتان داشته باشد و سودآوری بیشتری به ارمغان آورد.

توجه به جزئیات

زمانی که حوزه فعالیت کسب‌وکارتان را انتخاب می‌کنید، کلی‌نگر نباشید. توجه به جزئی‌ترین نیاز‌های بازار هدفتان می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند. اگر بتوانید به‌خوبی نیاز‌های بازار را شناسایی کنید، می‌توانید محصول بهتر و متناسب‌تری را به بازار معرفی کنید و در نتیجه با استقبال بهتری از سوی مصرف‌کنندگان مواجه خواهید شد. نگاه به جزئیات و تخصصی‌تر شدن محصولات می‌تواند مسیر حرکت روشن‌تری برای مجموعه کسب‌وکاریتان فراهم کند. در این حالت تمرکز بیشتری در حوزه جزئی‌تری خواهید داشت و انرژی بیشتری را نیز صرف آن خواهید کرد. در نتیجه محصولی که به بازار ارائه می‌کنید بسیار دقیق‌تر و کارآمدتر از نمونه‌های مشابه خواهد بود و قطعا با استقبال بیشتری از سوی مشتریان مواجه خواهد شد.

فعالسازی سودآوری پایدار

در شیوه فروش «فعال‌سازی سودآوری پایدار» باید بتوانید با روش‌های مختلف مشتریان و مخاطبان محصولتان را جذب و به صورت حداکثری حفظ کنید؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اصولی که باید رعایت کنید این است که تمام پایانه‌هایی که در ارتباط مستقیم با مشتری خواهند بود - چه نیروی انسانی، چه ابزار‌های مجازی- همگی تجربه بسیار خوب یکسانی را برای مشتری فراهم کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، کسب‌وکار‌هایی که برای همسان‌سازی بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان که در ارتباط با مشتریان است تلاش می‌کنند و شرایط یکنواخت و یک‌دستی را در سراسر مجموعه خود ایجاد می‌کنند، ۱۹ درصد سریع‌تر از سایر کسب‌وکار‌ها رشد و درآمد خواهند داشت؛ بنابراین این روش توسعه فروش می‌تواند از نقاط مهمی باشد که با توجه کافی به آن شاهد رشد سریع‌تر کسب‌وکارتان شوید.

تشویق به دعوت سایرین

از روش‌های مهمی که این روز‌ها بسیاری از کسب‌وکار‌های بزرگ کشور نیز به آن توجه می‌کنند، استفاده از ظرفیت تبلیغاتی مشتریان کسب‌وکار است. مشتریانی که به اندازه کافی به مجموعه شما اعتماد پیدا کرده‌اند می‌توانند با اشتراک تجربیاتشان سایر افراد نزدیکشان را نیز به استفاده از محصول شما ترغیب کنند؛ بنابراین تشویق مشتریان به بیان تجربیاتشان از محصولتان می‌تواند به میزان زیادی روند جذب مشتری را تسهیل کند. این موضوع باید در کنار افزایش و توسعه تجربه مثبت مشتری از مجموعه شما صورت بگیرد؛ بنابراین باید ابتدا مشتری را به تجربه ابعاد مختلف مجموعه کسب‌وکار‌تان یا محصولات و خدمات متنوعی که دارید ترغیب کنید؛ سپس از رضایت به وجود آمده در جهت جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید.
 
مشتریانی که به این ترتیب وارد مجموعه شوند، تا حد زیادی با محصولتان آشنا هستند و در حقیقت بیشتر فرآیند اعتمادسازی را مشتریان قبلی پیش برده‌اند.

استخدام افراد کارآمد

این روز‌ها دوره مدرک‌محوری به پایان خودش نزدیک شده است. این روند با سرعت بیشتری در کشور‌های پیشرو در حال توسعه است و در کشور ما نیز تا حد زیادی در کسب‌وکار‌های جدید لحاظ می‌شود. استخدام افراد کاربلد و حرفه‌ای بیش از هر سازوکار دیگری می‌تواند به روان کار کردن چرخ‌دنده‌های هر کسب‌وکاری کمک کند. این روز‌ها بسیاری از شرکت‌های مهم و مطرح جهانی مانند گوگل، فرآیند‌های چندمرحله‌ای را برای گزینش نیرو‌های انسانی مورد نیازشان به کار می‌گیرند و عوامل زیادی را در گزینش‌شان مدنظر قرار می‌دهند. اگر تا پیش از این داشتن مدرک تحصیلی معتبر مهندسی نرم‌افزار برای استخدام در یک شرکت فناوری اطلاعات کافی بود، این روز‌ها داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی و تسلط کافی به حوزه کاری بیش از مدرک تحصیلی مورد توجه است.

علاوه بر درنظر گرفتن کارآمدی و توانایی حرفه‌ای افراد یادتان باشد که جنبه‌های انسانی هر فردی می‌تواند در روند کاری‌اش مؤثر باشد؛ به ویژه در کسب‌وکار‌های امروزی که تعامل و کار گروهی از اجزای جدانشدنی کار شده است، داشتن خصوصیات و خلقیات فردی و اجتماعی مناسب از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام استخدام نیرو‌های انسانی کسب‌وکارتان مدنظر قرار دهید. داشتن تیم کاری حرفه‌ای و یک‌دست از پایه‌های اصلی رشد و توسعه هر کسب‌وکاری است.

شبکه ارتباطی مجازی

از مهم‌ترین و پرظرفیت‌ترین ابزار‌های توسعه کسب‌وکار که اغلب به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود، استفاده از شبکه‌های مجازی است. در دنیای پرارتباط امروز، استفاده از فناوری‌های روز و فضای مجازی می‌تواند کمک شایانی به افزایش ارتباطات و گسترش شبکه‌های ارتباطی‌تان کند.

این که بهتر است بیشتر تمرکزتان را روی کدام شبکه‌های اجتماعی معطوف کنید، به ماهیت کسب‌وکارتان باز می‌گردد. اما در اغلب موارد لینکداین و اینستاگرام با توجه به ماهیتی که دارند می‌توانند در ایجاد ارتباط میان شما و سایر افرد فعال یا علاقه‌مند به زیست‌بوم کسب‌وکارتان نقش مؤثری ایفا کنند. به این ترتیب می‌توانید بر اساس طرح کسب‌وکارتان هر زمان که به فرد یا تخصص ویژه‌ای نیاز دارید، بلافاصله ارتباط برقرار کنید و برای پیدا کردن ارتباطات مورد نیازتان متوقف نشوید. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای کسب‌وکارتان فراهم می‌کنند که بیشتر به چشم بیایید. حتی استفاده از روش‌های تبلیغاتی جدید در فضای مجازی مانند همکاری با افراد مشهور در شبکه‌های مجازی، از جمله روش‌هایی است که در دنیای کسب‌وکار‌های نوپا و کوچک تحول عظیمی ایجاد کرده است.

لزوم داشتن گوش شنوا

اگر کسب‌وکارتان و راه‌حل یا محصولی که ارائه کرده‌اید از نگاه مشتریان ارزشمند باشد، کسب‌وکارتان در مسیر رشد و توسعه قرار خواهد گرفت. این موضوع به‌ویژه درخصوص کسب‌وکار‌هایی که به کسب‌وکار‌ها خدمات و محصول می‌فروشند (B۲B) و به این ترتیب مشتری خودش کسب‌وکار دیگری دارد از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.
 
در این حالت مشتری زمانی کار یا راه‌حلی که ارائه می‌دهید برایش ارزشمند می‌شود تا احساس کند به‌خوبی کسب‌وکارش و نیازی که دارد را شناخته‌اید و متناسب با مشکل راه‌حل ارائه کرده‌اید؛ بنابراین برای ایجاد ارزش در نگاه مشتری - خواه فرد باشد، خواه کسب‌وکار- باید گوش‌های تیزی داشته باشید؛ به‌علاوه درخصوص بازار هدفتان به میزان کافی تحقیق و تفحص کنید تا اطلاعات کافی به دست آورید.
این روند باید در تمام طول عمر کسب‌وکارتان در جریان باشد تا در هر زمان بتوانید بهترین محصول را متناسب با خواست و نیاز بازار ارائه کنید و در میانه راه از رقبایتان جا نمانید./جام جم

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط