چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

به گزارش صبحانه،مهم نیست که گوشی شما یک اسمارت فون رده پایه بوده و از همان زمانی که آن را خریده‌اید عملکرد کندی داشته یا این که به دلیل قدیمی شدنش کند شده است، زیرا در هر دو حالت راهکارهایی برای افزایش سرعت آن وجود دارد. در این مطلب حل مشکل کند شدن گوشی اندروید را شرح داده‌ایم و روش‌هایی را برای رفع این مشکل ارائه کرده‌ایم.
حل مشکل کند شدن گوشی اندروید

بالا بردن سرعت گوشی اندروید چگونه است؟

مطالب موجود در این مقاله:

  1. شناسایی مشکل
  2. آزاد کردن فضا
  3. بررسی ویجت‌ها
  4. غیرفعال کردن افکت‌ها و انیمیشن‌ها
  5. آزاد کردن رم
  6. حذف برنامه‌های مدیریت پردازش یا پاک کننده حافظه ساخته شده توسط شرکت‌های واسط
  7. ری استارت کردن گوشی
  8. آپدیت کردن نرم افزارها
  9. عیب یابی گوشی
  10. گزینه‌های روت سازی گوشی
  11. بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه
اداری ۱۴۳ متر در سعادت آباد برنده جایزه معمار در سال 94

 

  • قدم اول: شناسایی مشکل
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

برای حل مشکل کند شدن گوشی اندروید اولین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید چه عاملی باعث بروز این مشکل شده است، یک برنامه، چند برنامه یا خود سیستم؟ برنامه تریپن پروفایلر شرکت کوالکام می‌تواند در این زمینه مفید باشد. شناسایی مشکل اولین قدم در حل مشکل کند شدن گوشی اندروید است.

اعلام لحظه‌ای میزان بار روی هر یک از هسته‌های پردازشگر، ارائه یک گزارش کلی در رابطه با ترافیک شبکه دیتا و وای فای گوشی، اعلام میزان بار وارد شده بر واحد پردازش گرافیکی، اعلام مقدار ظرفیت استفاده شده از رم و ارائه چند گزارش دیگر از جمله کاربردهای مفید این نرم افزار هستند.

چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

تریپن همچنین می‌تواند برای هر سیستم یا نرم افزاری یک پروفایل مخصوص بسازد و دیتای جمع شده را به چند روش مختلف نشان دهد. این نرم افزار امکان ذخیره کردن اطلاعات پروفایل بندی شده را هم برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید این اطلاعات را به صورت آفلاین مشاهده و بررسی کنید، و علاوه بر این میزان فشار وارد شده به سیستم در اثر اجرای چند نرم افزار به طور همزمان را نیز نشان می‌دهد. زمانی که مشکل و علت کند شدن گوشی اندروید را پیدا کردید، می‌توانید به کمک یکی از راه حل‌های زیر اقدام به حل مشکل کند شدن گوشی اندروید خود کنید.

  • اولین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : آزاد کردن فضا
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

تک تک عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده و نرم افزارهای نصب شده روی گوشی می‌توانند باعث کند شدن گوشی شوند. گوشی شما به فضای آزاد نیاز دارد تا بتواند عملکرد روانی داشته باشد، از این رو می‌توان گفت که کمبود فضا باعث کند شدن عملکرد آن می‌شود. خوشبختانه بسیاری از گوشی های اندروید ابزارهایی را برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی خود ارائه می‌کنند تا کاربر مجبور به نصب و استفاده از برنامه‌های شرکت‌های ثالث نشود.

برای استفاده از این قابلیت باید ابتدا به قسمت تنظیمات و سپس به قسمت Storage گوشی خود بروید (در بعضی از گوشی ها قسمت Storage به عنوان زیرمجموعه قسمت Device Maintenance ارائه شده است). در این قسمت می‌توانید ببینید که چه مقدار فضا استفاده شده و هر برنامه و فایل چه حجمی از این فضا را اشغال کرده است.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، یک گوشی هوشمند باید بتواند ابزارهای مختلفی را برای مدیریت حافظه در اختیار کاربرش بگذارد. برای تدوین این مطلب از یک گوشی HTC استفاده شده است، اگرچه که سایر گوشی های اندروید هم قابلیت‌ها و روش‌های استفاده مشابهی دارند. بعد از لمس کردن گزینه Free up space می‌توانید فایل‌های دانلود شده غیرضروری یا برنامه‌هایی را که به آن‌ها نیازی ندارید، حذف کنید. برای مثال گوشی های سامسونگ گزینه‌ای به نام Clean now را در اختیارتان می‌گذارند تا به کمک آن کش نرم افزار و فایل‌های غیرضروری را پاک کنید.

اگر دستگاه شما نمی‌توانید به کمک ابزارهای مدیریت حافظه‌اش کش نرم افزاری را پاک کند، می‌توانید این کار را به طور دستی انجام دهید. بسیاری از نرم افزارهای دارای عکس‌های زیاد (مانند مروگر و نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی) می‌توانند چند صد مگابایت یا حتی چند گیگابایت کش تولید کنند.

چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

بسیاری از برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید، از کش‌های دیتا به منظور افزایش سرعت عملکردشان استفاده می‌کنند. این راهکار موثر است، اما در صورت نداشتن فضای ذخیره سازی کافی حل مشکل کند شدن گوشی اندروید پیچیده‌تر می‌شود.

شما می‌توانید با حذف نرم افزارهای سنگین نصب شده روی گوشی هم مقداری از فضای آن را آزاد کنید. در بعضی از گوشی ها می‌توانید این برنامه‌ها را به طور کامل حذف کنید و در بعضی دیگر هم می‌توانید آن‌ها را غیرفعال نمایید.

  • دومین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : بررسی ویجت‌ها
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

هنوز هم کاربران زیادی هستند که صفحه‌های گوشی خود را با ویجت‌ها پر می‌کنند. این ابزارها مفید هستند، اما مقداری از توان گوشی را نیز مصرف می‌کنند. اگر از ویجتی استفاده نمی‌کنید، آن را غیرفعال کنید. فعال بودن چند ویجت ضرری را ایجاد نمی‌کند، اما فعال بودن تعداد زیادی از آن‌ها به طور همزمان می‌تواند مزید بر علت باشد و در نتیجه باید به دنبال حل مشکل کند شدن گوشی اندروید خود بروید. بنابراین توصیه می‌کنیم که در انتخاب آن‌ها هوشمندانه تصمیم بگیرید.

  • سومین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : غیرفعال کردن افکت‌ها و انیمیشن‌ها
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

هر لانچری انیمیشن و افکت‌های خاص خود را دارد. این ویژگی‌ها نمای استفاده از گوشی شما را زیبا می‌کنند، اما باعث کند شدن گوشی اندروید هم می‌شوند. وارد تنظیمات لانچر گوشی خود شوید و ببینید که آیا راهی در آن برای غیرفعال کردن چنین ویژگی‌هایی وجود دارد یا خیر. با غیرفعال کردن این قابلیت‌ها سرعت عملکرد گوشی شما به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

اگر از لانچر استفاده نمی‌کنید یا لانچر منتخبتان آپشن انیمیشنی ندارد، به سراغ قابلیت‌های ارائه شده توسط شرکت سازنده نرم افزار مورد نظرتان بروید و با استفاده از آن‌ها افکت‌ها و انیمیشن‌های مورد نظرتان را فعال یا غیرفعال کنید.

  • چهارمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : آزاد کردن رم
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

کار کردن همزمان با چند نرم افزار استفاده از چند ابزار را برای کاربر راحت می‌کند، اما روی کارایی و عملکرد گوشی هم تاثیر می‌گذارد. توصیه می‌کنیم که نرم افزارهایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، غیرفعال کنید. علاوه بر این با استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط سازنده گوشی می‌توانید برنامه‌های فعال در پیش زمینه دستگاه را نیز متوقف کنید.

  • چهارمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید

حذف برنامه‌های مدیریت پردازش یا پاک کننده حافظه ساخته شده توسط شرکت‌های واسط

چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

این برنامه‌ها از چشم کاربران بی تجربه مفید به نظر می‌رسند، اما بیشتر باعث ضرر هستند. گوشی های اندروید خودشان به خوبی می‌توانند حافظه رم خود را مدیریت کنند. علاوه بر این اگر یک برنامه مفید فعال در پیش زمینه توسط چنین نرم افزارهایی غیرفعال شود، اجرای مجدد آن بیشتر طول می‌کشد و باعث می‌شود که انرژی بیشتری از باتری گوشی گرفته شود.

برنامه‌هایی مانند Cheetah Mobile’s Clean Master کش نرم افزاری را نیز پاک و از این طریق به جای افزایش سرعت عملکر برنامه‌ها آن‌ها را کندتر می‌کنند. این برنامه گاهی اوقات تاثیر مثبت زیادی نیز روی عملکرد گوشی نمی‌گذارد. زمانی که می‌خواهید از چنین نرم افزارهایی استفاده کنید، به دو عامل حریم خصوصی خود و امنیت گوشی هم توجه کنید. بسیاری از این برنامه‌ها برای ارائه خدماتشان از شما مجوزهایی حساس را در خواست می‌کنند و اهمیت چندانی هم به مدیریت اطلاعات شما نمی‌دهند.

  • پنجمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : ری استارت کردن گوشی
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

یک راهکار ساده و سریع برای افزایش سرعت گوشی ری استارت کردن آن است. این ترفند کش را پاک، برنامه‌های غیرضروری را متوقف و عملکرد گوشی و برنامه‌های آن را روان می‌کند. برای استفاده از این راهکار تنها باید کلید پاور گوشی را نگه دارید و ابتدا گزینه Restart و بعد گزینه Ok را لمس کنید.

  • ششمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : آپدیت کردن نرم افزارها
چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ +آموزش

آپدیت‌های نرم افزاری همیشه حاوی ویژگی‌های جدید نیستند، بلکه بیشتر مواقع باگ‌های یک نرم افزار را رفع می‌کنند و از این طریق سرعت عملکرد آن و گوشی را ارتقاء می‌دهند. همیشه آپدیت‌های نرم افزاری ارائه شده برای برنامه‌هایتان را دانلود کنید.

  • هفتمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : عیب یابی گوشی

شما همچنین می‌توانید با دنبال کردن مسیر Settings > Battery نسبت به میزان انرژی باتری مورد استفاده توسط تک تک برنامه‌های نصب شده روی گوشی هوشمندتان مطلع شوید، یا با رفتن به مسیر Settings > Apps یا App Manager ببینید که هر نرم افزار چقدر از ظرفیت رم را به خودش اختصاص داده است.

در قسمت Process Stats از بخش Developer Options هم می‌توانید به ابزارهای مفیدی دسترسی داشته باشید. اگر به این قسمت دسترسی ندارید، به قسمت Settings > About Phone بروید و هفت بار گزینه Build Number را لمس کنید تا یک اعلان ظاهر شود، سپس دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

  • هشتمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : گزینه‌های روت سازی گوشی

اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید، می‌توانید گوشی خود را روت کنید. در گوشی های روت شده آزادی بیشتری برای نصب رام‌های تمیزتر و دارای عملکرد روانتر دارید، و همچنین می‌توانید سرعت کلاک گوشی خود را نیز افزایش دهید. به یاد داشته باشید که این روش عاری از ریسک نیست. روت کردن گوشی یک روند پیچیده است و وارانتی گوشی شما را باطل می‌کند. اگر این روند را به درستی اجرا نکنید، سیستم عامل گوشی خود را خراب می‌کنید. اما در صورتی که آن را به درستی اجرا کنید، مزایایش ارزش ریسک‌هایش را دارند.

  • نهمین راه حل بالا بردن سرعت گوشی اندروید : بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه

این گزینه آخرین پناهگاه شماست و باید زمانی از آن استفاده کنید که روش‌های فوق غیرموثر بوده‌اند. بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه دستگاه شما را به حالتی برمی‌گرداند که کارخانه سازنده‌اش آن را ارائه کرده است و از این طریق باقیمانده‌های نرم افزاری و کدهای باگ دار را پاک می‌کند. بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه باعث می‌شود که همه اطلاعات موجود در آن پاک شود، اما در صورت موفق نبودن روش‌های فوق تنها راه شما خواهد بود. قبل از استفاده از این گزینه توصیه می‌کنیم که از اطلاعات گوشی خود بکاپ بگیرید.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط