نگاهی به ویژگی‌های فناوری وای‌فای ۶

به گزارش صبحانه،با وجود گسترش نسل پنجم شبکه موبایل، رغبت کاربران به استفاده از این فناوری به منظور اتصال به اینترنت با سرعت بالا، کم است. در کشور‌هایی همچون آمریکا، اپراتور‌های مهم شهر‌های مهم را تحت پوشش ۵G قرار داده‌اند. از طرفی گوشی‌سازان از سال ۲۰۱۹ تا امروز محصولات متعددی با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل عرضه کرده و انتظار داریم در سال جاری نیز همه پرچمداران به مودم‌های پشتیبانی‌کننده از آن مجهز شوند. با این حال، قیمت بالای پرچمداران این چنینی و هزینه بالای تعرفه‌های اینترنت ۵G سرعت رشد آن را کاهش داده است.
 

نگاهی به ویژگی‌های فناوری وای‌فای ۶
 

به همین دلیل کاربران دوست‌دار دسترسی به اینترنت با سرعت بیشتر و تاخیر به مراتب کمتر، به فناوری وای فای ۶ چشم دوخته‌اند. مودم‌ها و روتر‌های وایرلس پشتیبانی‌کننده از آن قیمت بالایی نداشته و ایجاد شبکه‌ای بدون سیم مبتنی بر Wi-Fi ۶، در مقایسه با ۵G به مراتب ارزان‌تر تمام خواهد شد.

در مجامع علمی، استاندارد وای فای جدید با نام ۸۰۲.۱۱ax شناخته می‌شود. سازمان Wi-Fi Alliance به عنوان مرجه اصلی پشتیبانی و توسعه فناوری Wi-Fi اعلام کرد نام عمومی استاندارد جدید وای فای ۶ است. برای مقایسه باید بدانیم نام اصلی استاندارد‌های قبلی یعنی وای فای ۶ و وای فای ۵ به ترتیب ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac بود.

مقایسه ویژگی‌های فناوری وای فای ۶ با استاندارد‌های قبلی

 

نگاهی به ویژگی‌های فناوری وای‌فای ۶
 

در حالت کلی، هر چه عدد به کار رفته در نام استاندارد بیشتر باشد، به معنی بهتر بودن مشخصات و مخصوصا سرعت آن است. تفاوت در استاندارد‌های متفاوت فناوری Wi-Fi به باند فرکانس، پهنای باند و چند خصیصه دیگر مربوط می‌شود.

اگرچه نام آن کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد، اما مفهوم ساده‌ای دارد. آن چه برای کاربران عادی اهمیت دارد، سرعت دسترسی به اینترنت است. بر اساس مشخصاتی که سازمان Wi-Fi Alliance درباره ویژگی‌های فناوری وای فای ۶ اعلام کرده است، سرعت تئوری این استاندارد می‌تواند به ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه برسد! نرخ بیتی برای بیشتر کاربران چندان واضح نیست، به همین دلیل سرعت نظری Wi-Fi ۶ را باید معادل ۱.۲ گیگابایت بر ثانیه دانست! فراموش نکنید سرعت نظری با در نظر گرفتن ایده‌آل بودن همه شرایط بیان می‌شود، در حالی که در دنیای واقعی، محیط ایده‌آل به ندرت ایجاد خواهد شد.

وای فای ۶ چگونه زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

پهنای باند، شبکه کابلی و دستگاه‌های منطبق با وای فای ۶ همگی روی سرعت نهایی شبکه بدون سیم تاثیر دارند. نمی‌توان بدون افزایش پهنای باند اینترنت ADSL خانگی یا اداری، انتظار داشت به صرف استفاده از یک روتر / مودم وایرلس، سرعت دسترسی به اینترنت با گوشی، تبلت، لپ تاپ یا دیگر گجت‌ها افزایش پیدا کند!

با این حال به لطف استفاده از استاندارد وای فای جدید اتصال بین روتر‌ها و دستگاه‌های ترمینال بهبود پیدا می‌کند. به عنوان نمونه، حین اتصال گوشی هوشمند به روتر یا مودم وایرلس، اطلاعات با تاخیر کمتری رد و بدل شده و تجربه بهتری از اتصال بدون سیم خواهید داشت.

موضوع را به طور ساده‌تری بیان می‌کنیم. رد و بدل شدن داده بین روتر / مودم و دستگاه‌های ترمیتال (نظیر گوشی و لپ تاپ که به آن متصل شده‌اند) نیازمند صف‌بندی است. این داده ممکن است مربوط به انتقال یک سری عکس یا باز کردن یک صفحه وب باشد (حجم کم داده)، با این حال دستگاه ترمینال برای این جابه‌جایی، یک کانال را به خود اختصاص خواهد داد. وقتی تعداد دستگاه‌های متصل به یک روتر / مودم بی‌سیم افزایش پیدا می‌کند، مشکل خود را روی همه اتصالات نشان داده و سرعت دسترسی به شبکه برای همه دستگاه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. اکنون سرعت کل شبکه کاهش پیدا کرده است.

یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در روتر / مودم‌های بدون سیم، MU-MIMO است. این فناوری اجازه می‌دهد چندین دستگاه به صورت همزمان، از یک کانال اشتراکی استفاده کنند. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری وای فای ۶ است؛ دیگری نیازی به صف‌بندی درخواست‌ها وجود نداشته و چند دستگاه می‌توانند به صورت همزمان، به اکسس پوینت (نقطه اتصال، همان مودم یا روتر بدون سیم) پاسخ بدهند. نکته مهم اینجاست که با وجود اتصال چندین گجت به شبکه، سرعت شبکه کاهش پیدا نخواهد کرد.

 

نگاهی به ویژگی‌های فناوری وای‌فای ۶
 

به صورت تئوری، MU-MIMO می‌تواند از ۸ دستگاه ترمینال در حال ارسال / دریافت داده به صورت همزمان پشتیبانی کند. وقتی تعداد دستگاه‌های متصل به اکسس پوینت باز هم افزایش پیدا کرد، سایر ویژگی‌های وای فای ۶ به کمک می‌شتابند.

استاندارد بدون سیم جدید از تکنولوژی TWT (فناوری بیدار باش – Wake-Up Technology) پشتیبانی می‌کند. وقتی یکی از دستگاه‌ها (ترمینال‌ها) رد و بدل کردن داده را به پایان رساند، بر اساس یک چرخه مشخص، به حالت خواب فرو خواهد رفت. این اتفاق نه تنها سبب بهینه شدن سرعت جابه‌جایی داده بر بستر شبکه بدون سیم با وجود تعدد دستگاه‌های متصل خواهد شد، بلکه مصرف انرژی را نیز در ترمینال‌ها کاهش می‌دهد.

 

نگاهی به ویژگی‌های فناوری وای‌فای ۶
 

گستردگی وای فای ۶

درست شبیه به روال توسعه فناوری ۵G، رایج شدن استفاده از وای فای ۶ نیز از دو طرف نیازمند تلاش است. اگر اپراتور‌های سراسر دنیا آنتن‌های مبتنی بر نسل پنجم شبکه موبایل پیاده‌سازی کنند، اما گوشی‌های هوشمند فاقد مودم پشتیبانی‌کننده از آن باشند، هیچ دستاوردی حاصل نشده است. گوشی‌های دارای مودم ۵G نیز بدون پوشش شبکه، بدون استفاده هستند.

فراهم شدن امکان استفاده از ویژگی‌های فناوری وای فای ۶ نیازمند پشتیبانی از آن توسط روتر / مودم وایرلس مورد استفاده و همچنین گجت‌های متصل به آن است. تا امروز چند گوشی هوشمند با پشتیبانی از Wi-Fi ۶ رونمایی شده‌اند. به عنوان نمونه باید به هواوی پی ۴۰ پرو و هواوی پی ۴۰ پرو پلاس اشاره کرد.

از جمله مزیت‌های استفاده از وای فای ۶ افزایش سرعت انتقال داده، افزایش تعداد دستگاه‌های قادر به اتصال به یک اکسس پوینت به صورت همزمان و کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های ترمینال است. به همین دلیل انتظار داریم استاندارد نام برده با سرعت زیادی گسترش پیدا کند./گجت نیوز

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط