لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

به گزارش صبحانه،شاید بهتر باشد، قدم به قدم پیش رفته و از جنبه‌های مختلف به بررسی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای گیمینگ بپردازیم تا ساده‌تر بتوانیم دستگاه متناسب با نیاز خودمان را انتخاب کنیم.


 
۱. کارت گرافیک
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
 
شاید در گذشته اکثر واحدهای پردازشی که برای کارت گرافیک کامپیوترهای شخصی بکار گرفته می‌‌شدند، بسیار قوی‌تر از نمونه‌های موجود در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بودند، اما در حال حاضر این گزاره صدق نمی‌کند. با بررسی بنچمارک‌های منتشر شده مشاهده خواهیم کرد که در کارت‌های گرافیک میان‌رده و پایین‌رده عملکرد این بخش به‌طور کامل مشابه یکدیگر بوده و تفاوتی وجود ندارد. از طرفی در زمینه کارت‌های گرافیک پرچم‌دار نیز موارد استفاده شده در کامپیوترهای قوی نهایتا با اختلاف اندک، بهبود عملکرد ۵ الی ۲۰ درصدی برای کاربران به همراه خواهند داشت که وقتی به مصرف انرژی کمتر، طراحی جمع و جورتر و قابل حمل بودن لپ‌تاپ‌های گیمینگ فکر میکنم، این تفاوت بیش از پیش قابل چشم‌پوشی می‌شود.
 
البته اگر واقعا بخواهیم برنده این بخش و دستگاه دارای بالاترین کیفیت از منظر گرافیک را اعلام‌ نماییم، بدون تردید کامپیوترهای شخصی قوی انتخاب مناسب‌تری هستند.

 
۲. سی‌پی‌یو
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
 
چه‌کسی است که از اهمیت داشتن یک مغز متفکر قدرتمند در یک دیوایس مخصوص کاربری حرفه‌ای بی‌اطلاع باشد. با وجود این‌که اکثر پردازشگرهای مرکزی که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کامپیوترهای قوی استفاده می‌شوند، از یک مدل و با مشخصات سخت‌افزاری یکسانی هستند ولی تمام قدرت این قطعات در دستگاه‌های قابل حمل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. اگر می‌پرسید چرا؟ بد نیست بدانید که در لپ‌تاپ‌ها به‌خاطر طراحی فشرده قطعات و جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد، به‌صورت پیش‌فرض به سی‌پی‌یو اجازه نمی‌دهند که از فرکانس کاری مشخصی بالاتر رود.

این مسئله موجب می‌گردد تا هیولای قدرتمندی که در دستگاه‌تان دارید همیشه دست و پا بسته باشد و نتواند با تمام قوا شما را یاری کند. به همین دلیل است که در کامپیوترهای بالارده، (به علت وجود فن‌های خنک کننده پیشرفته) قدرت سی‌پی‌یو بیشتر احساس شده و بازده دیوایس به‌طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. حتما متوجه شده‌اید که در این بخش کامپیوترهای قوی به‌عنوان برنده نبرد هستند.

 
۳. صدا



 لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

تقریبا چند سالی می‌شود که تکنولوژی اسپیکرهای پخش صدا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را به خود دیده است و کمتر می‌توان لپ‌تاپ گیمینگی را پیدا کرد که در این زمینه ضعف داشته باشد.
البته رایانه‌های شخصی نیز به یمن وجود اسپیکرهای قدرتمند و باکیفیت دست کاربر را تا حد زیادی باز گذاشته و هر خریدار می‌تواند متناسب با سلیقه خود و در محدوده‌های قیمتی گوناگون، به کیفیت صدای مورد نظرش دست پیدا کند.
 
با توجه به اینکه لپ‌تاپ‌های گیمینگ و بالارده از استانداردهای محبوب صدا بهره می‌برند و اکثرا با شرکت‌های مشهور در بخش صدا مانند: هارمن-کاردن و… همکاری می‌کنند، می‌توان گفت که در این قسمت همه‌چیز برابر است و برنده‌ای نداریم.

 
۴. حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی (هارد درایو)
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
 
در بخش رم نیز اگر بحث هزینه را درنظر نگیریم، هیچ‌کدام از گزینه‌های معرفی شده برتری خاصی نسبت به دیگری ندارند.
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کامپیوترهای قوی هردو امکان افزایش حافظه رم را برای کاربران فراهم می‌آورند و تنها تفاوت آن‌ها در قیمت قطعات مورد استفاده است.
 
بازهم در دیوایس‌های قابل حمل به‌علت بهره‌مندی از طراحی ظریف برای افزایش حافظه رم مجبور هستید تا پول بیشتری بپردازید درحالی‌که در پی‌سی با کمترین هزینه ممکن قابلیت افزایش رم به خریداران ارائه می‌گردد.
 
در مورد هارد نیز همه‌چیز دقیقا مشابه انتخاب حافظه رم است و تنها وجود هزینه اضافه در لپ‌تاپ‌ها می‌تواند به‌عنوان نکته منفی قلمداد شود.

 
۵. نمایشگر

 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

شاید کامپیوترهای بالارده با تنوع بالا، قدرت انتخاب ویژه‌ای را به کاربران هدیه دهند اما در حقیقت این تنوع و کیفیت با افزایش چشمگیر هزینه همراه می‌شود.
 
اما در لپ‌تاپ‌های گیمینگ این فناوری اکثرا با جدیدترین قابلیت‌های روز دنیا مثل: نرخ به‌روزرسانی بالا، کیفیت تصویر 4K و… خریداران را شگفت‌زده خواهند کرد.
 
شاید بتوان برتری این بخش را به نفع لپ‌تاپ‌ها دانست. زیرا فراهم کردن همه‌ تکنولوژی‌های جدید در یک نمایشگر باریک و با وضوع تصویر بالا دقیقا همان چیزی است که یک کاربر حرفه‌ای نیاز دارد، صد البته که در زمینه‌ قیمت هم هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد.

 
۶. ماژولار بودن و آینده‌نگری
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قدرتمند؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
 
یکی از تصمیم‌های مهم هنگام خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قوی اصطلاحا آینده‌نگری است.
 
شما می‌توانید با خرید یک رایانه شخصی، قدرت مانور بیشتری را با ورود قطعات جدید و نسل بعدی سخت‌افزار داشته باشید.

در کامپیوترها به آسانی می‌توانید تا چند سال، یک قطعه را تعویض، تعمیر و ارتقا دهید اما لپ‌تاپ‌ها در این قسمت کاملا شما را دست و پا بسته نگه داشته و فقط اجازه تغییر چند المان ساده مثل رم را به شما خواهند داد.
 
پس اگر تصمیم دارید با گذشت مدت زمان مشخصی مجبور به خرید یک دستگاه تازه نشوید یا برای تغییر سخت‌افزار مورد علاقه‌تان هر زمان که خواستید اقدام کنید، پس بهتر است، قید خرید دستگاه‌های قابل حمل را بزنید.
 
نتیجه‌گیری

به‌نظر می‌رسد بهترین انتخاب از بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قوی بستگی به نوع کاربری شما دارد. اگر به دستگاهی نیاز دارید که می‌خواهید در همه‌جا قابل حمل و استفاده باشد و از قدرت سخت‌افزاری مناسبی بهره ببرد، بهترین انتخاب برای شما یک لپ‌تاپ پرچم‌دار است.
 
اما در صورتی‌که دوست دارید خودتان مشخصات سخت‌افزاری دستگاه‌تان را انتخاب و‌ از نهایت قدرت پردازشی قطعات استفاده نمایید یا علاقمند هستید در هر برهه از زمان دیوایس خود را ارتقا داده و به‌روز نگه دارید، شاید بهتر باشد برای خرید یک رایانه شخصی حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید. نظر شما چیست؟ شما از بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کامپیوترهای قوی خرید کدام یک را معقول‌تر می‌دانید و‌ چرا؟

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط