ایران همچنان مقصد سرمایه گذاری خارجی

به گزارش صبحانه، امضای توافقنامه سرمایه گذاری مشترک میان ایران و شرکت خودروسازی رنو فرانسه بیانگر آن است که اروپاییان بدون توجه به اظهارات ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، منافع تجاری خود را در ادامه مسیری می بینند که توافق هسته ای گشوده است.

علاقه مندی و پیگیری بیشتر کشورهای اروپایی برای سرعت بخشی به تعامل تجاری با ایران از زمان امضا و اجرای توافق هسته ای به وضوح مشاهده می شود واقعیتی که موجب نارضایتی آمریکا شده است. اغلب بنگاه های اقتصادی اروپا به دنبال مشارکت در اقتصاد ایران هستند.

در یکی دوماه اخیر کشور شاهد چند قرارداد تجاری و سرمایه گذاری بود که پیامد مستقیم توافق هسته ای است. تعدادی قرارداد خودرویی، توافق بزرگ با توتال ، ساخت واگن های قطار، برقی کردن راه آهن و بسیاری از موافقت نامه های بزرگ و کوچک دیگر از جمله این تعاملات موفق اقتصادی در دوره پسابرجام بوده اند.

بزرگترین قرارداد خودرویی ایران با رنو

حساسیت رسانه های آمریکایی نسبت به توافق روز گذشته رنو در ایران بیشتر بود. می توان موضوع را این گونه توضیح داد اگرچه محدودیت تعامل با ایران به طور تقریبی برای همه شرکت ها وجود دارد اما روند نظارت و مجازات بنگاه های اقتصادی آمریکایی در صورت معامله با ایران بیشتر است و به همین دلیل آن ها قادر به تعامل راحت با ایران نیستند.

تارنمای شبکه تلویزیونی ای.بی.سی نیوز آمریکا در گزارش کاملی از این توافق نوشت ایران بزرگترین قرارداد خودرویی را با رنوی فرانسه به ارزش چند صد میلیون دلار به امضا رساند تا هر سال 150 هزار خودرو را برای بازار مصرف ایران تولید کند. ارزش سرمایه گذاری اخیر شرکت خودروسازی رنو در ایران 660 میلیون یوروی(778 میلیون دلاری) اعلام شد که از جمله اقدامات شرکت های اتحادیه اروپایی پس از امضای توافق هسته ای در سال 2015 است.

این گزارش افزود: به تازگی روند سرمایه گذاری در ایران شتاب بیشتری گرفت. ماه گذشته شرکت نفتی توتال فرانسه و یک شرکت چینی قراردادی 5 میلیارد دلاری را برای توسعه یک میدان گازی امضا کردند که بزرگترین معامله از زمان توافق هسته ای به شمار می رود. شرکت های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ نیز قراردادهای ده ها میلیارد دلاری را برای تامین ناوگان هوایی ایران امضا کرده اند.

رنو و پژو گرچه از گذشته در بازار ایران حضور محسوسی داشتند اما با برداشته شدن تحریم ها حضور خود را در ایران چشمگیرتر کردند. رنو اعلام کرده است در نیمه نخست سال 2017 فروش در ایران را 100 درصد افزایش داده است. این شرکت در این دوره 68 هزار و 365 خودروی خود را در ایران به فروش رساند و سهم حدود 10 درصدی بازار ایران را از آن خود کرد.

تییری بولور مدیر اجرایی رنو در مراسم امضای این قرارداد گفت: این توافق ضمن انتقال فناوری به ایران موقعیت گروه خودروسازی رنو را نیز مستحکم می کند.

براساس گزارش ها این سرمایه گذاری می تواند حدود 3 هزار شغل در ایران ایجاد کند. ضمن اینکه رنو از سال 2018 دو مدل داستر و سیمُبل را در ایران تولید می کنند. رنو سهم 60 درصدی را در این توافق دارد. همچنین رنو نخستین شرکت خودرویی خارجی است که شبکه توزیع خود را در ایران فعال می کند.

این گزارش نوشت سال گذشته شرکت پژو سیتروئن نیز توافقی را برای ایجاد کارخانه و تولید سالانه 200 هزار خودرو با ایران امضا کرد. ایران در سال 1.35 میلیون خودرو تولید می کند و امیدوار است تا سال 2025 ظرفیت تولید خود را به 3 میلیون در سال برساند. در ایران حدود 30 شرکت تولید خودرو وجود دارند که بیشتر آن ها مونتاژ خودروهای چینی و کره ای را انجام می دهند.

نکته جالب از نگاه رسانه ها این است که این سرمایه گذاری تنها چند روز پس از اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران امضا شد. تحریم های جدیدی که به وسیله دونالد ترامپ امضا شد، قرار است افراد مرتبط با برنامه موشکی و هر فرد یا شرکتی را که با ایران تجارت انجام می دهند در برگیرد.

گزارش شبکه ای.بی.سی نیوز تاکید دارد از زمان توافق هسته ای شرکت های اروپایی بدون توجه به قوانین تحریمی برای کسب سهم در بازار ایران با یکدیگر مسابقه می دهند.

تارنمای شبکه خبری اقتصادی «بلومبرگ» هم نوشت رنو مشارکت تازه ای را با ایران در خلال تنش های تجاری ایالات متحده امضا کرد. رنو با این توافق ظرفیت تولید خود در ایران را 75 درصد افزایش می دهد؛ ضمن اینکه با این کار با تلاش های دولت ترامپ در جهت تحریم و انزوای بیشتر ایران به مقابله پرداخته است.

به نوشته این گزارش گروه Paris suburb of Boulogne-Billancourt که خودروسازی رنو بخشی از آن است پس از توافق هسته ای 2015 و برداشته شدن تحریم ها تلاش خود برای حضور در بازار ایران را افزایش داد.

تارنمای روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی این گونه عنوان کرد که با وجود فشار آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران، شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در توافقی بزرگ، قرارداد سرمایه گذاری برای افزایش تولید در ایران را منعقد کرد.

این گزارش نوشت این اقدام یکی از آخرین نشانه ها از عمیق تر شدن روابط تجاری شرکت های اروپایی با تهران پس از برداشته شدن تحریم ها است.

وال استریت ژورنال در بخش دیگر گزارش خود آورد این توافق آخرین موج از توافق بنگاه های اقتصادی غربی در دوره پس از امضای توافق هسته ای است. شرکت های اروپایی برای تجارت با ایران بسیار فعال تر از همتایان آمریکایی خود بوده اند. از این رو غول های اقتصادی و زیرساختی در اروپا همچون زیمنس آلمان، توتال فرانسه و دیگر شرکت ها توانسته اند به توافق های بزرگی با ایران دست پیدا کنند. شرکت های اروپایی با اتخاذ چنیین روندی مقاومت و مخالفت خود را با تصمیم ترامپ برای مجازات ایران نشان داده اند.

وال استریت ژورنال ادامه داد: از زمان توافق هسته ای بنگاه های خارجی به سوی ایران روانه شدند. این فرایند با حضور پژو در ایران آغاز شد. شرکت های بخش انرژی، حمل و نقل هوایی، ریلی و بسیاری از حوزه های ارتباطاتی و ... هم وارد ایران شده اند. البته شرکت های خودروسازی خارجی به ویژه از فرانسه علاقه بیشتری به سرمایه گذاری در ایران نشان دادند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در ارزیابی توافق رنو با ایران عنوان داشت مقامات وزارت خزانه داری آمریکا و اداره کنترل دارایی های خارجی که تحریم ها علیه ایران را هماهنگ می کنند، در مورد توافق اخیر اظهار نظری نکرده اند. براساس اسناد و فهرست های تحریمی نهادهای آمریکایی، سازمان «گسترش و نوسازی صنایع ایران» (ایدرو) از سوی وزارت خزانه داری آمریکا از ذیل تحریم های هسته ای استثنا شده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به مشارکت پیشین شرکت های پژو و توتال در پروژه های ایران افزود: کارشناسان تحریم در آمریکا می گویند رنو در مورد آینده این سرمایه گذاری مشترک اطمینان دارد که توافق هسته ای به حیات خود ادامه می دهد./ایرنا

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط