تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند

به گزارش صبحانه،در طول این دوران، اختراعات، نوآوری ها و ابداعات زیادی در این صنعت رخ داده است و اگر بگوییم که هنوز هم هر روزه اختراعات و نوآوری های ریز و درشتی در دنیای خودروسازی رخ می دهد، غیر از حقیقت نخواهدبود. با این وجود در این دوران، شرکت های مختلف شاغل در صنعت خودروسازی، نوآوری های مختلفی داشته اند که می توان اوج گیری بسیار سریع آنها را از دهه 90 میلادی دانست، در این مطلب نگاهی داریم به 15 تکنولوژی مهم خودرویی که از دهه 90 میلادی و بعد از آن روی کار آمده اند.

چراغ جلوهای پیشرفته
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

تا سال ها بعد از پیدایش خودروها، چراغ های آنها تفاوتی با هم نداشتند و یک لامپ و حتی کاسه چراغ را می شد برای انبوهی از خودروها استفاده کرد. اما در دهه 90 میلادی و از سال 1992، لامپ های HID به جای نمونه های رایج هالوژنی روی کار آمدند که تکنولوژی بالاتری داشتند. سپس در اوایل قرن بیست و یکم، تکنولوژی LED پا به میدان گذاشت که باعث شد. چراغ ها شکل ها و طراحی های بسیار متنوعی به خود بگیرند. در حال حاضر خودروسازان آلمانی در حال کار روی چراغ هایی با تکنولوژی لیزر هستند که البته هنوز در آمریکا این چراغ ها قانونی نیستند.
 

دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی گشتاور
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

این اختراع از نوآوری های میتسوبیشی در سال 1996 است که روی لنسرهای evo این خودروساز نصب شد تا عملکرد این خودروهای سریع السیر را بالاتر ببرد. در این دیفرانسیل گشتاور به صورت الکترونیکی به نحوی در بین چهار چرخ تقسیم می شود که خودرو در هر حالتی بهترین چسبندگی و کشش را داشته باشد. امروزه این سیستم به صورت های گوناگون در خودروهایی با عملکرد بالا وجود دارد که بیشترین استفاده از این دیفرانسیل ها را می توان در خودروهای آفرودی و شاسی بلندهای واقعی یافت.
 

کلیدهای هوشمند
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

از سال 1998 سیستم key less توسط مرسدس بنز استفاده شد که در ابتدا این تکنولوژی به صورت کارت های هوشمند شبیه به کارت های بانکی بود که در نهایت مثل مدل های امروزی، راننده را از قرار دادن کلید در سوییچ و استارت زدن به شیوه های رایج قدیمی، بی نیاز می کرد تا اینکه امروزه با پیشرفت مرحله ای این سیستم، فقط با همراه داشتن سوییچ و بدون قرار دادن آن در محل خاصی، می توان خودرو را روشن کرده و از آن استفاده کرد.
 

کروز کنترل انطباقی
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

کروز کنترل وسیله ای است که در خودروهای چندین دهه پیش نیز دیده می شد اما نسل هوشمند آن که می تواند سرعت و فاصله طولی خودرو را با وسیله نقلیه جلویی هماهنگ کند و یا در صورت حضور مانع اقدام به ترمزگیری کند، توسط مرسدس بنز در سال 2000 میلادی و برای اس کلاس طراحی شد و در طی سالیان اخیر نیز مرسدس بنز از کروز کنترل با قابلیت ترمزگیری شدید و حتی فرمان گرفتن برای جلوگیری از برخورد با مانع رو به رویی رونمایی کرد.
 

توربوشارژرهای پیشرفته
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

استفاده از توربوشارژر روی خودروها، از دهه 60 میلادی آغاز شد. اما در سال 2008 شرکت های فورد و جی ام با استفاده از توربوشارژرهای کوچک تر در موتورهای کوچکی که برای خودروهای نه چندان گران تدارک دیده بودند، روند استفاده از این سیستم پرخوران را تا حدودی بهینه کردند. در این راه، توربوشارژرها کوچک تر و سبک تر شدند تا بتوان از آنها برای تولید توان های نه چندان بالا برای خودروهای سبک با مصرف سوخت و سکنه کمتر، بهره برد که طراحی و تولید توربوشارژرهای دوقلو و البته پیدایش انواع توربوشارژرهای twin scroll را ورودی دوگانه، در این راه اهمیت بالایی دارند.
 

برنامه پایداری الکترونیکی
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

برنامه پایداری الکترونیکی که در شرکت های مختلف خودروسازی به نام هایی چون ESC و ESP شناخته می شود. در سال 1995 به طور رسمی روی خودروهای تولید انبوه استفاده شد که آغازگر این راه، مرسدس بنز و ب ام و بودند و نزدیک به یک دهه بعد، خودروسازان آمریکایی نیز از این سیستم روی خودروهای خود به طور انبوه استفاده کردند. به طور ساده می توان گفت برنامه پایداری الکترونیکی در زمانی که با کمک حسگرهایش، تشخیص به ناپایداری خودرو می دهد، با کنترل دریچه گاز و پاشش سوخت، اقدام به کنترل قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه می کند تا در کنار ترمزگیری در برخی از چرخ ها، خودرو را تا حد ممکن در مسیر صحیح هدایت کند.
 

گیربکس های دوکلاچه
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

در سال 2003 برای اولین بار شرکت فولکس واگن از گیربکس های دوکلاچه خود که آن را DSG نامید، در خودروهای تولید انبوه استفاده کرد و این گیربکس را در گلف GTI به کار گرفت. این تکنولوژی را دهه 80 میلادی در خودروهای مسابقه ای پیاده می شد اما استفاده از آن در خودروهای سواری از سال 2003 آغاز شد و امروز به یکی از دوست داشتنی ترین سیستم های انتقال قدرت در خودروها تبدیل شده است به نحوی که می توان این تکنولوژی را حتی در خودروهای ارزان شهری هم مشاهده کرد.
 

بلوتوث در خودرو
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

طرح ایده اولیه این کار در سال 1998 صورت گرفت اما در سال 2001 اولین کارکیت بلوتوث برای خودرو طراحی و ساخته شد تا راننده بتواند بدون نیاز به حمل و نگه داشتن تلفن به راحتی به تماس خود پاسخ دهد. هرچند صحبت با موبایل در حین رانندگی تمرکز راننده را کاهش می دهد، اما چون استفاده از بلوتوث می تواند تا حد زیادی از این کاهش تمرکز جلوگیری کند، خودروهای تولیدی امروزی اکثرا دارای این سیستم به صورت استاندارد هستند.
 

کنترل فشار تایرها
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند 


این روش به دو شیوه کلی صورت می گیرد که از معرفی نسل اول آن با نام TPMS بیش از 2 دهه می گذرد. در این روش، سیستم با استفاده از سنسورهای ABS موجود روی چرخ تشخیص می دهد که کدام چرخ دچار تغییر فشار هوا شده است چون که در این حالت، با تغییر در فشار هوای پلاستیک، محیط چرخ تغییر می کند و در نتیجه سرعت چرخش بالاتر و یا پایین تری خواهدداشت. اما این سیستم در حالی که فشار باد تایر بیش از 25 درصد از حالت استانداردش تغییر کند، عملکرد خواهد داشت و به همین خاطر نسل دوم این سیستم از سال 2000 میلادی روی کار آمد که فشار هوای درون هر تایر را به صورت جداگانه و دقیق به اطلاع راننده می رساند.
 

سیستم ناوبری ماهواره ای
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

امروزه سیستم ناوبری ماهواره ای که به GPS شناخته می شود، یکی از کاربردی ترین سیستم های درون خودرو است که از اواسط دهه 90 میلادی روی کار آمد تا نقشه های چاپی کاغذی را برای همیشه به بایگانی بفرستد. اولدزموبیل از این سیستم برای اولین بار در آمریکا استفاده کرد و سپس در سال 2000، جی پی اس با قابلیت پیش بینی مسیر و مسیریابی روی کار آمد و سپس به سرعت در خودروهای لوکس نصب شد.
 

نسل دوم عیب بایبی خودرویی
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

تکنولوژی On- Board Diagnostics که ما به آن دیاک زدن می گوییم، همزمان با افزایش استفاده از انژکتور و سیستم های جرقه زنی الکترونیکی و دیگر سیستم های الکترونیکی، روی کار آمد که در نسل دومش که در سال 1996 معرفی شد، امکانات و اطلاعات بیشتری را در اختیار تعمیرکاران و البته مهندسان خودرویی قرار می داد. در این نسل، ایراد جرقه زنی سیلندرها، مصرف سوخت، عیوب پیش آمده در سنسورهای مختلف و... نمایش داده می شود و از طرفی تغییر در برخی از پارامترهای پیشرانه به منظور دستیابی به توان و کارایی بالاتر نیز ممکن شده بود.
 

تولید انبوه خودروهای الکتریکی
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

امروزه شرکت های زیادی در حال تولید خودروهای برقی و هایبریدی هستند ولی اولین خودرو تولید انبوه با قابلیت پیمایش مسیرهای بلند در سال 1996 به نام EV1 توسط جنرال موتورز ساخته شد. این خودرو مدت زمانی زیادی برای شارژ شدن باتری هایش نیاز داشت و با هر بار شارژ، نهایتا می توانست تا 100 کیلومتر مسیر را طی کند اما این خودرو به عنوان اولین تلاش صنعت خودروسازی برای تولید خودروهای برقی تولید انبوه، جایگاه خاصی دارد. بد نیست بدانیم که ایده اولین خودروهای برقی در حدود سال 1800 میلادی یعنی همزمان با اختراع باتری به ذهن انسان رسیده بود.
 

دوربین دنده عقب
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

امروزه بیش از نیمی از خودروها دارای دوربین دنده عقب هستند که حتی نصب آن در فروشگاه ها نیز امری ساده و ابتدایی به شمار می آید. این در حالی است که اولین بار این وسیله توسط اینفینیتی و در مدل Q45 در سال 2002 استفاده شد و سپس در حدود 10 سال بعد نیسان برای اولین بار از اولین مدل های دوربین 360 خودرو که کل فضای اطراف خودرو را نمایش می دهد، رونمایی کرد.
 

تنوع ایربگ ها
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

ایربگ ها در دهه 60 میلادی اختراع شدند و در دهه 80 نیز برای اولین بار توسط مرسدس بنز و روی اس کلاس W126 استفاده شدند و فورد نیز از سال 1990 به عنوان یکی از وسایل ایمنی استاندارد در محصولاتش از آن نام برد. با این حال در آن روزها ایربگ فقط محدود به سرنشین و راننده بود و این در حالی است که از اواخر قرن بیستم میلادی به تنوع ایربگ ها و انواع آنها افزوده شد.
 

خودروهای هایبرید
 

تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند
 

خودروهای هایبریدی امروزه توسط شرکت های مختلف خودرویی ساخته می شوند و این در حالی است که تویوتا پریوس را باید اثرگذارترین خودرو در این زمینه بدانیم چرا که این خودرو به عنوان اولین محصول هایبریدی تولید انبوه در دنیا در سال 1998 متولد شد.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط