5 اشتباه در رانندگی با گیربکس اتوماتیک

به گزارش صبحانه،اگرچه گیربکس‌های اتوماتیک کار رانندگی را بسیار ساده می‌کنند، اما در عین حال نگهداری از این سیستم مقداری دشوارتر از گیربکس‌های دستی است. درضمن گیربکس‌های اتوماتیک هزینه تعمیر زیادی دارند و اگر در استفاده از آن‌ها دقت نشود، می‌تواند خرج زیادی روی دست راننده بگذارد. در این مقاله قصد داریم عادت‌های اشتباهی که موجب خرابی گیربکس اتوماتیک می‌شوند را ذکر کنیم.
 
5 اشتباه در رانندگی با گیربکس اتوماتیک
 
 
رانندگی در شیب‌ها با قرار دادن دنده روی حالت خلاص
 
با قرار دادن دنده روی حالت N، انتقال روغن به گیربکس نیز متوقف می‌شود و در نتیجه چرخ دنده‌ها روانی لازم را برای حرکت از دست خواهند داد. پس صدمات بسیار سنگینی به قطعات مختلف گیربکس وارد می‌شود. اگر به قصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت این کار را انجام می‌دادید، این نکته را در نظر بگیرید که هزینه تعمیر گیربکس بیش‌تر به ضرر شما می‌شود.
 
 
گاز دادن به موتور بدون قرار دادن در دنده
 
یکی از کارهایی که جوان‌ها علاقه زیادی به انجام آن دارند، می‌تواند به قطعات موتور صدمه بزند. گاز دادن به موتور در حالت خلاص، باعث می‌شود که به گیربکس ضربه وارد شود و در نتیجه قطعات داخلی زودتر خراب می‌شوند. بعضی اوقات نیز افراد پس از گاز دادن به موتور به طور ناگهانی دنده را بر روی حالت رانندگی قرار می‌دهند که می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به قطعات وارد کند.
 
قرار دادن دنده بر روی حالت N پشت چراغ قرمزها
 
بسیاری از افراد به تصور صرفه‌جویی در سوخت و جلوگیری از خراب شدن قطعات، این کار را انجام می‌دهند. اما اگر دنده را بر روی حالت رانندگی قرار داده باشید و با ترمز خودرو را متوقف کنید، میزان خرابی قطعات بسیار کمتر خواهد بود. خرابی اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که مدام باید حالت دنده را از D به N تغییر دهید و برعکس.
 
قرار دادن دنده روی حالت پارک، بدون توقف کامل خودرو
 
با قرار دادن گیربکس بر روی حالت پارک، یک پین به چرخ دنده‌ای روی میله خروجی گیربکس متصل می‌شود تا آن را قفل کند. چرخ‌ها نیز به همین میله متصل هستند و اگر شما گیربکس را در حین حرکت قفل کنید، ممکن است که این پین را بشکنید یا حتی وضعیتی بدتر را برای گیربکس به وجود آورید.
 
رانندگی بدون گرم کردن موتور
 
 
5 اشتباه در رانندگی با گیربکس اتوماتیک
 
این موضوع به خصوص در زمستان اهمیت پیدا می‌کند. روغن هنگامی که هوا سرد باشد، سفت می‌شود و کندتر حرکت می‌کند. اگر دنده را بدون گرم کردن خودرو در حالت رانندگی قرار دهید و با بلافاصله با سرعت‌های بالا رانندگی کنید، روغن نمی‌تواند به خوبی عمل کند و ممکن است در اثر سایش قطعات به یک دیگر، آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط