مشتریان کالا‌های ایرانی کدام کشور‌ها هستند؟

به گزارش صبحانه،جدیدترین آمار از تجارت خارجی ایران در ۹ ماه منتهی به آذر ۹۸ نشان می‌دهد کشورهای ژاپن، مصر، تایوان، مالزی و کویت که در مدت مشابه سال گذشته در لیست ۲۰ کشور عمده مقصد صادراتی قرار گرفته بودند، امسال جای خود را به ارمنستان، قطر، ازبکستان، روسیه و غنا داده‌اند.

همچنین دو کشور عمان و ژاپن که در ۹ ماه منتهی به آذر سال گذشته در لیست ۲۰ کشور اول مبدا واردات ایران بودند، در ۹ ماه امسال جای خود را به تایلند و پاکستان داده‌اند. علاوه بر این صادرات به تفکیک گروه‌های اقتصادی نیز حکایت از آن دارد که با توجه به توافق ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا، در ۹ ماه منتهی به آذر امسال صادرات به این کشورها بیشترین رشد وزنی و ارزشی را تجربه کرده است.

۲۰ کشور مقصد کالاهای ایرانی

جزئیات آمار صادرات ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری به معرفی ۲۰ مقصد صادراتی پرداخته است. در میان کشورهای مقصد، بیشترین رشد در این بازه زمانی نسبت به بازه مشابه سال گذشته مربوط به غنا است. این کشور در آمارهای ۹ ماهه سال گذشته در لیست ۲۰ کشور منتخب صادراتی حضور نداشت و امسال به این فهرست اضافه شده است. صادرات به غنا از نظر ارزشی ۳۵۲۵ درصد رشد و از نظر وزنی ۵۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. بیشترین افت صادرات نیز مربوط به صادرات به کره‌جنوبی است. صدور کالا به این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد به لحاظ ارزشی و ۶۷ درصد به لحاظ وزنی افت داشته است.

آمارها نشان می‌دهد ۱۰ کشور نخست صادراتی ۸۵ درصد سهم ارزشی از کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند و در مجموع ۲۰ کشور مقصد صادراتی، ۹۲ درصد ارزش صادرات را در برمی‌گیرند. چین با سهم نزدیک به ۲۴ درصدی در صدر فهرست قرار گرفته است. پس از آن عراق با سهم ارزشی ۲۲ درصدی در رده دوم قرار گرفته و ترکیه با سهم نزدیک به ۵/ ۱۲ درصدی از کل صادرات، سومین مقصد صادراتی ایران محسوب می‌شود. امارات سهم ۵/ ۱۰ درصدی از کل ارزش صادرات دارد و چهارمین مقصد صادراتی محسوب می‌شود. افغانستان نیز با سهم ۵/ ۵ درصدی پنجمین کشور خریدار کالاهای ایرانی است. هند به‌عنوان یکی از شرکای اصلی ایران در سال‌های گذشته، تنها ۵/ ۳ درصد سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته و وزن صادرات نیز ۲۱ درصد افت کرده است.

پاکستان به‌عنوان هفتمین کشور مقصد صادرات کالاهای ایرانی نزدیک به ۳ درصد از کل ارزش صادرات را به خود تخصیص داده است. البته وزن کالاهای صادراتی به این کشور نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۰ درصدی داشته اما ارزش آن ۳ درصد کاهش یافته است. بیش از ۲ درصد از سهم ارزش کل صادرات متعلق به اندونزی است که از نظر وزنی و ارزشی با رشد روبه‌رو بوده است. تایلند نهمین خریدار کالاهای ایرانی محسوب می‌شود که بیش از ۵/ ۱ درصد از سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. این کشور اگرچه به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته، اما وزن کالاهای صادر شده به این کشور افزایش یافته است.

دهمین مقصد کالاهای صادراتی ایران، ارمنستان است که سهم بیش از یک درصدی از کل ارزش صادرات را در اختیار دارد. رشد وزنی و ارزشی صادرات به این کشور نیز در ۹ ماهه امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، چشمگیر است. ۱۷۲ درصد رشد ارزشی و ۲۳۶ درصد رشد وزنی حاصل صدور کالا به این کشور است. یازدهمین مقصد صادراتی ایران در این بازه، عمان است. کشوری که گفته می‌شود می‌تواند به‌عنوان جایگزین امارات در تجارت ایران نقش ایفا کند. اما سهم یک درصدی این کشور از ارزش صادرات و البته افت وزنی و ارزشی آن در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در گمانه‌زنی‌های پیش از این، تردید ایجاد می‌کند. این کشور افت ۴۴ درصدی در ارزش و کاهش ۱۴ درصدی در وزن خرید کالا از ایران را تجربه کرده است.

جمهوری آذربایجان هم با سهم یک درصدی در رده دوازدهم مقاصد صادراتی ایستاده و هم وزن صادرات به این کشور و هم ارزش آن، نسبت به بازه مشابه سال قبل با رشد روبه‌رو بوده است. صادرات به کره‌جنوبی نیز بیشترین افت را در ارزش و وزن ثبت کرده و سهم این کشور به کمتر از یک درصد از کل ارزش صادرات تقلیل یافته است. جایگاه کره‌جنوبی در فهرست ۲۰ کشور عمده صادراتی ایران تا پایان پاییز امسال، سیزدهم بوده است. روسیه نیز با سهم کمتر از یک درصد در رده چهاردهم فهرست مقاصد صادراتی ایران حضور دارد. صادرات به این کشور هم به لحاظ ارزشی و هم به لحاظ وزنی رشد داشته است. ترکمنستان، ازبکستان و قطر نیز سهم ارزشی کمتر از یک درصد را در اختیار دارند. غنا نیز سهم نیم درصدی از کل ارزش صادرات را در اختیار دارد و آلمان و ایتالیا هر یک با سهم کمتر از نیم درصد، در آخرین رده‌های این لیست قرار گرفته‌اند./دنیای‌ اقتصاد

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط