راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی

به گزارش صبحانه،رعایت موارد زیر و دقت به این ۱۵ نکته می‌تواند به کاربرانی که قصد خرید یک لپ‌تاپ جدید یا تعویض لپ‌تاپ قدیمی خود را دارند، کمک کند.

۱. لپ‌تاپ را برای چه کاری نیاز دارید؟

توجه به اینکه شما لپ‌تاپ را برای پاسخ به کدام یک از نیاز‌های خود می‌خواهید، می‌تواند تا حد زیادی در تصمیم‌گیری به شما کمک کند؛ چراکه تمامی لپ‌تاپ‌های بازار کاربرد و مخاطبان یکسانی ندارند و هریک به منظور انجام کار‌های مختلف و کاربران گوناگونی طراحی و تولید شده‌اند. به عنوان مثال، لپ‌تاپی که تنها برای اتصال به اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی استفاده می‌شود با دستگاهی که برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین انتخاب می‌شود، تفاوت زیادی دارد؛ بنابراین کاربران باید به نیاز خود برای خریداری لپ‌تاپ توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۲. لپ‌تاپ می‌خواهید یا رایانه رومیزی؟

با اینکه امروزه بسیاری از کاربران لپ‌تاپ را جایگزین رایانه‌های رومیزی کرده‌اند، اما باید گفت هرکدام از این دستگاه‌ها برای انجام کار‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌اند و کاملا با هم تفاوت دارند و نباید از یکی به‌عنوان جایگزین دیگری استفاده کرد.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۳. نکات مثبت استفاده از لپ‌تاپ

لپ‌تاپ قابل حمل است و برای آن دسته از کاربرانی که نیاز به جابجایی اطلاعات و داده‌های ذخیره شد خود دارند (نظیر دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها و غیره) بسیار مناسب است.

نگه‌داری از لپ‌تاپ نیاز به اشغال فضای زیادی از منزل یا محل کار ندارد و برای این روز‌ها که بسیاری از خانه‌ها اندازه بسیار کوچکی دارند، مناسب است.

لپ‌تاپ‌ها جدیدتر و به‌روزتر هستند و می‌توانند عملکرد‌های پیچیده‌تری نسبت به رایانه‌های رومیزی انجام دهند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۴. نکات منفی استفاده از لپ‌تاپ

تضعیف باتری لپ‌تاپ با گذر زمان: از آنجا که لپ‌تاپ‌ها به باتری قابل شارژ مجهزند، پس از مدتی باتری آن‌ها به شدت ضعیف و قدرت شارژدهی آن بسیار کم می‌شود، به‌گونه‌ای که بسیاری از کاربران باید باتری‌های جدیدتری خریده و آن را جایگزین باتری‌های قبلی خود کنند که این امر هزینه‌های نسبتا سنگینی را دربردارد.

امکان سرقت یا گم شدن آن‌ها زیاد است: لپ‌تاپ‌ها قابل حمل هستند و کاربران آن‌ها را برای انجام کار‌های مختلفی به اماکن مختلف می‌برند، در نتیجه ممکن است مورد سرقت و سوءاستفاده از سوی مجرمان قرار بگیرد و یا توسط خود کاربر در جایی رها شده و گم شوند و بسیاری از اطلاعات ارزشمند و خصوصی افراد بدین ترتیب از بین برود.

لپ‌تاپ نسبت به رایانه رومیزی امکان ارتقای چندانی ندارد: کاربران رایانه‌های رومیزی پس از مدتی قادر خواهند بود سخت‌افزار‌های موجود و نصب شده در کیس خود را به راحتی تعویض کرده و به مدل‌های جدیدتر و بهتری ارتقاء دهند، این در حالیست که کاربران لپ‌تاپ نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

امکان داغ کردن و خراب شدن لپ‌تاپ بیشتر است: با توجه به استفاده لپ‌تاپ از باتری، در صورتی که کاربر از آن استفاده زیادی کند و برنامه‌های فوق سنگینی را با آن اجرا کند، ممکن است به شدت داغ کند و آسیب ببیند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۵. به بودجه مالی و توان خرید خود توجه کنید

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، بودجه مالی و قدرت خرید خود برای تهیه یک دستگاه لپ‌تاپ است. با این کار شما می‌توانید با انتخاب یک بازه معین مالی و اعلام آن به فروشندگان، از بهترین گزینه‌های ممکن برای خرید لپ‌تاپ مطلع شوید.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۶. خواهان کدام سیستم عامل هستید؟

اگر شما از کاربران گوشی‌های آیفون یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی اپل هستید، بهتر است از لپ‌تاپ‌های اپل که سیستم عامل مجزایی تحت عنوان مک او اس (Mac OS) دارند، استفاده کنید. در غیر این صورت، گزینه‌های دیگری همچون ویندوز، لینوکس و کروم او اس وجود دارد که البته از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها جدیدترین نسخه‌های ویندوز (windows ۱۰) است.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۷. برنامه و نرم‌افزار‌های مورد استفاده خود را انتخاب کنید

با انتخاب برنامه‌های تخصصی و موردنیاز خود، شما قادر خواهید بود سیستم عامل و نوع لپ‌تاپ خود را بهتر و راحت‌تر انتخاب و تهیه کنید. چراکه برخی از نرم‌افزار‌های خاص و تخصصی تنها برروی برخی از لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های عامل نصب و اجرا می‌شوند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۸. به سایز و اندازه لپ‌تاپ موردنیاز خود توجه کنید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب کمک کند، توجه به اندازه، سایز و وزن دستگاه است. بعنوان مثال، اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ تنها برای نمایش و یا انتقال فایل و اطلاعات ذخیره شده خود استفاده کنید و هرروزه آن را با خود حمل و جابجا کنید، حتما یک لپ‌تاپ با اندازه کوچک و وزن بسیار کم خریداری کنید چراکه در غیر این صورت با مشکلات ستون فقرات، کتف و شانه و کمردرد مواجه خواهید شد.

لپ‌تاپ‌های کوچک به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها می‌توان به نوت بوک و اولترابوک که معمولا قیمت بالاتری دارند، اشاره کرد.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۹. به قدرت پردازنده (CPU) آن دقت کنید

همانطور که قلب مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عضو بدن انسان برای ادامه زندگیست، پردازنده (CPU) لپ‌تاپ و رایانه نیز همین وظیفه خطیر و بزرگ را دارد، چراکه تمامی عملکرد‌های لپ‌تاپ توسط آن انجام می‌شود؛ بنابراین دقت به قدرت و توانایی آن برای اجرای کار و برنامه‌های مورد نیاز شما می‌تواند کمک بسزایی در خرید لپ‌تاپ به شما کند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۱۰. به حافظه لپ‌تاپ برای ذخیره‌سازی اطلاعات دقت کنید

اگر حافظه داخلی و ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات و داده‌های رایانه شما کم باشد، اندک مدتی پس از خریداری لپ‌تاپ با کاهش چشمگیر سرعت و عملکرد رایانه خود مواجه خواهید شد. پس کاربرانی که می‌خواهند استفاده پیچیده‌تر و بیش‌تری از لپ‌تاپ داشته باشند و آن را برای چندین سال نگه دارند، بهتر است به سراغ لپ‌تاپ‌هایی با ظرفیت حافظه بالا بروند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۱۱. کارت گرافیک لپ‌تاپ

با اینکه لپ‌تاپ‌ها معمولا از کارت‌های گرافیکی یکپارچه و جامع استفاده می‌کنند، ولی برای اجرای بازی و برنامه‌های خیلی سنگین چندان مناسب نیستند و اگر شما جزو علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای و سنگین هستید، باید سراغ لپ‌تاپ‌هایی با کارت گرافیک فوق پیشرفته بروید تا بدون کاهش عملکرد، سرعت یا عمر مفید باتری لپ‌تاپ بتوانید از بازی‌های رایانه‌ای لذت ببرید.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۱۲. به درگاه‌های اتصال لپ‌تاپ توجه کنید

داشتن حداقل سه درگاه و پورت USB و دو درگاه HDMI یکی از الزامات یک لپ‌تاپ خوب و مناسب است تا کاربر بدون اینکه ذره‌ای اذیت شود، دستگاه‌های مختلف موردنیاز خود را به لپ‌تاپش متصل کند و به انتقال اطلاعات مدنظرش بپردازد.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۱۳. به رزولوشن و کیفیت تصویر لپ‌تاپ دقت کنید

از آنجایی که اخیرا تحولات عظیمی در کیفیت و وضوح تصویر و رزولوشن صفحه نمایش‌های تلویزیون و گوشی‌های هوشمند ایجاد شده است، توجه به کیفیت تصویر لپ‌تاپ می‌تواند توجه شما را برای چندین سال جلب کند.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
۱۴. جست‌وجو قبل از قبل از مراجعه به فروشگاه

نکته دیگری که می‌تواند تا حد زیادی شما را از گمراه و گیج شدن در انتخاب لپ‌تاپ مصون بدارد، جست‌وجو درباره لپ‌تاپ موردنیاز و کسب اطلاعات مربوط به آن است، چراکه بسیاری از فروشندگان با فریب دادن مشتریان ناآگاه قصد دارند آن برند لپ‌تاپی را که برایشان سود بیشتری دارد یا قیمت بیشتری دارند، به فروش برسانند در صورتی که کاربر از قابلیت‌های فوق پیشرفته آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کند.

۱۵. به داشتن کارت گارانتی لپ‌تاپ دقت کنید

در آخر، از خریداری دستگاه‌های الکترونیکی که کارت گارانتی معتبری ندارند، پرهیز کنید چراکه آن‌ها معمولا کالا‌های قاچاقی هستند که صورت رسمی از شرکت تولیدکننده وارد کشور نشده‌اند.

نکاتی درباره خرید لپ‎تاپ ارزان‌قیمت که تا به حال کسی به شما نگفته است

خرید لپ تاپ می‌تواند یک کار مهیج باشد، اما همیشه نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود و ممکن است از خرید خود حسابی پشیمان شوید. در ادامه به ارائه نکاتی در خرید لپ تاپ می‌پردازیم که احتمالاً تاکنون هیچ کس به شما نگفته است.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
امروزه اغلب ما بر این باور هستیم می‌توانیم با بهره گیری از وب سایت‌های اینترنتی به یافتن، بررسی، مقایسه و در نهایت انتخاب محصولات دیجیتال از جمله لپ تاپ بپردازیم. با اینکه این موضوع تا حدی درست است، اما همواره آنچه که در وب سایت‌های اینترنتی نوشته می‌شود و شما مطالعه می‌کنید لزوماً درست و دقیق نیستند و پس از خرید لپ تاپ با انواع نقص ها، مشکلات و نکات منفی در مورد محصول خریداری شده مواجه می‌شوید که جایی گفته نشده بودند.

صرف نظر از سقوط ارزش ریال، لپ تاپ‌ها در بازار‌های جهانی ارزان شده اند و حالا می‌توان حتی با مبلغی کمتر از قیمت یک گوشی موبایل، یک لپ تاپ تهیه کرد. از روز‌های آغاز پیدایش لپ تاپ‌ها تا به امروز اغلب مردم می‌دانستند لپ تاپ‌ها نسبت به کامپیوتر‌های رومیزی (Desktop) قدرت و توانایی کمتری دارند، اما حالا با ظهور لپ تاپ‌های گران قیمت، اغلب این افراد تصور می‌کنند مشکل ضعیف بودن لپ تاپ‌ها نیز برطرف شده است.

در سال‌های آغازین پیدایش لپ تاپ‌ها کارکرد و وجه تمایز آن‌ها با کامپیوتر‌های رومیزی مشخص بود، اما امروزه برخی لپ تاپ‌ها از فرم لپ تاپ خارج شده اند و جز اینکه نام لپ تاپ را یدک می‌کشند، واقعاً لپ تاپ نیستند. احتمالاً نسبت به آنچه که گفته شد متعجب شده اید. پیش از ارائه هرگونه توضیح بیشتری، نخست به موضوعی می‌پردازیم که بیشتر باعث تعجب شما می‌شود.

لپ تاپ‌هایی که لپ تاپ نیستند!

احتمالاً با این سوال یکبار دیگر از نوشتار پیش رو ناامید شده اید. چه کسی نمی‌داند لپ تاپ چیست؟! شاید باور کردن آن سخت باشد، اما واقعاً برخی به خوبی نمی‌دانند لپ تاپ چیست و چه تفاوتی با کامپیوتر رومیزی دارد. برخی تصور می‌کنند اگر یک کامپیوتر همه قطعات آن یکپارچه باشد و بتوان آن را تا کرد و در نهایت آن را در یک کیف گذاشت، این همان لپ تاپ است!

لپ تاپ (Laptop) یا نوت بوک (Notebook) به کامپیوتری اطلاق می‌شود که همه اجزای کامپیوتر‌های معمولی رو میزی را به صورت یکپارچه دارا باشد و قابل حمل نیز باشد. مهم‌ترین ویژگی لپ تاپ «حمل پذیری» (Portability) است. حمل پذیری یا قابل حمل بودن مهم‌ترین ویژگی لپ تاپ‌ها و وجه تمایز آن‌ها با کامپیوتر‌های رومیزی است، اما این ویژگی در برخی محصولات که لپ تاپ محسوب می‌شوند روز به روز در حال کم رنگ شدن است.

برخلاف باور بسیاری، قابل حمل بودن به معنی امکان حمل کردن لپ تاپ با خود نیست بلکه علاوه بر امکان حمل کردن آسان بدون نیاز به جداسازی و متصل کردن قطعات مختلف، می‌بایست در مکان‌ها و شرایط مختلف قابل استفاده باشد، چه کسی می‌خواهد لپ تاپش را با خود حمل کند، اما قابل استفاده نباشد؟

بسیاری از لپ تاپ‌های امروزی را می‌توان با خود حمل کرد، اما در عمل واقعاً قابل استفاده نیستند. هنگامی یک لپ تاپ را به خود به مکان دیگری می‌برید، می‌بایست در صورت دسترسی نداشتن به برق شهری، بتوانید با بکارگیری باتری دستگاه از همه ویژگی‌های آن برای مدت قابل قبولی استفاده کنید. مشکل برخی از لپ تاپ‌های امروزی که آن‌ها را از مفهوم لپ تاپ دور می‌کند، باتری‌های بسیار ضعیف یا سخت افزار‌های فوق العاده پرمصرف است که عملاً در نبود برق شهری نمی‌توان برای مدت کافی و یا از همه توانا‌هایی آن‌ها استفاده کرد. این مشکل بزرگ در مورد لپ تاپ‌های قدرتمند نظیر لپ تاپ‌های گیمینگ بسیار شایع است و شما لپ تاپ را با خود حمل می‌کنید، اما نمی‌توانید زیاد از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از مشکلات برخی لپ تاپ ها، وجود قطعات و لوازم جانبی است که ویژگی حمل پذیری آن‌ها را نقض می‌کند. برخی لپ تاپ‌ها به ویژه لپ تاپ‌های مخصوص گیمینگ دارای داک‌ها و لوازم اضافی نظیر خنک کننده بیرونی هستند که مانع از بکارگیری سریع و آسان یا استفاده از آن‌ها در هر شرایطی می‌شود؛ بنابراین هدف از قابل حمل بودن لپ تاپ ها، تنها این نیست که بتوانید آن‌ها را با خودتان به هرجایی که می‌روید حمل کنید، بلکه باید بتوانید در هر مکانی از آن‌ها استفاده کنید.

طبق آنچه که گفته شد، اگر به یک لپ تاپ نیاز دارید که بتوانید از آن در مکان‌های مختلف؛ به ویژه در مکان‌هایی که به پریز برق دسترسی ندارید، استفاده کنید، سراغ لپ تاپ‌های پرمصرف، چون گیمینگ نروید. برخی لپ تاپ‌ها با این نگاه طراحی شده اند که همواره به پریز برق وصل باشند و این تعریف لپ تاپ را نقض می‌کند؛ گویی برخی سازندگان لپ تاپ را با کامپیوتر رومیزی چرخدار اشتباه گرفته اند!

لپ تاپ‌هایی که از گوشی موبایل شما ضعیف ترند!

اگر در هر وب سایت و مرجعی سری به بررسی یا لیست ویژگی‌های لپ تاپ‌های ارزان قیمت بزنید، به نظر می‌رسد برای استفاده اغلب ما مناسب هستند و چیزی کم ندارند یا دست کم تصور می‌کنید برای استفاده‌های عمومی نظیر وب گردی، تماشای فیلم، کار با بسته نرم افزاری آفیس و امثال آن مناسب هستند. در سناریو دیگری برای نمونه اگر از کسی بپرسید آیا یک لپ تاپ ارزان و معمولی برای وب گردی، تماشای فیلم و یا کار با آفیس مناسب است، به احتمال بسیار زیاد جواب مثبت خواهید گرفت.

شاید کمی گیج کننده باشد، اما در حقیقت کارهایی، چون وبگردی و کار با مجموعه نرم افزاری آفیس آنقدر هم سبک نیستند که بتوانید با لپ تاپ‌های ارزان قیمت که گاهاً قدرت پردازشی و منابع سخت افزاری آن‌ها از گوشی‌های موبایل ضعیف‌تر و محدودتر است، استفاده کنید. بسیاری از لپ تاپ‌های ارزان قیمت دارای منابع سخت افزاری فوق العاده ضعیف هستند که پس از مدت کوتاهی، شما را به شدت از خرید خود پشیمان می‌کنند.

یکی از باور‌های بسیار اشتباه بین اغلب افراد، ساده پنداشتن کارهایی، چون وب گردی و کار با مجموعه آفیس است، بر خلاف باور رایج، وب گردی دیگر کاری سبک نیست که به سخت افزار‌های قدرتمند نیاز نداشته باشد. به هر وب سایتی که مراجعه می‌کنید، دارای محتوا‌های گرافیکی مختلف، جلوه‌های نمایشی و تصاویر باکیفیتی هستند که سخت افزار‌های ضعیف در اجرای روان آن‌ها ناتوان هستند. تصور کنید هر صفحه معمولی که بارگذاری می‌کنید، مرورگر به مدت ۵ الی ۲۰ ثانیه فریز شود، مطمئناً تجربه بسیار آزار دهنده‌ای خواهد بود. با در نظر گرفتن منابع سخت افزاری بسیار محدود و ضعیف در لپ تاپ‌های ارزان قیمت، اگر به طور هم زمان بیش از یک تب (TAB) یا بیش از یک صفحه وب بارگذاری کنید، اوضاع بدتر هم می‌شود و از لپ تاپ خود نا امید خواهید شد.

با اینکه در موقع خرید لپ تاپ‌های ارزان قیمت ممکن است انتظار زیادی از آن‌ها نداشته باشید، اما می‌توانیم با قاطعیت به شما بگوییم لپ تاپ‌های ارزان قیمت اغلب مواقع بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌کنید. به صورت کلی پیشنهاد می‌شود سراغ لپ تاپ‌های خیلی ارزان نروید، چراکه بعد از مدت کوتاهی پشیمان می‌شوید.


 
۲ گیگابایت حافظه رم؟ هرگز!

برخی از لپ تاپ‌های ارزان قیمت دارای تنها ۲ گیگابایت حافظه رم هستند که حتی برای اجرای روان خود سیستم عامل هم کافی نیست.

اوضاع هنگامی بدتر می‌شود که سازندگان لپ تاپ‌ها به دلیل مهاجرت نرم افزار‌های مختلف از معماری ۳۲ بیتی به ۶۴ بیتی و عرضه نشدن نگارش ۳۲ بیتی بسیاری از نرم افزار‌های رایج، به ناچار نسخه ۶۴ بیتی ویندوز را بر روی لپ تاپ‌های خود نصب می‌کنند یا تنها درایور مربوط به نسخه ۶۴ بیتی را ارائه می‌کنند. از آنجایی که نگارش ۶۴ بیتی ویندوز به منابع سخت افزاری بیشتری نیاز دارد، در لپ تاپ‌های دارای منابع سخت افزاری پایین به ویژه ۲ گیگابایت حافظه رم؛ منابع به شدت درگیر اجرای خود سیستم عامل می‌شوند و منابع زیادی برای اجرای نرم افزار‌های مورد استفاده کاربر باقی نمی‌ماند.

در شرایط فعلی خرید لپ تاپ‌های دارای تنها ۲ ویا حتی ۴ گیگابایت حافظه رم، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

لپ تاپ همان کامپیوتری رومیزی نیست!

اگر یک کامپیوتر رومیزی معمولی مجهز به یک پردازنده دو هسته ای، ۴ گیگابایت حافظه رم و یک کارت گرافیک با ۲ گیگابایت حافظه ویدئویی داشته باشید، احتمالاً با مشاهده مشخصات لپ تاپ‌های چهار هسته‌ای با ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۴ گیگابایت حافظه ویدئویی، از کامپیوتر خود نا امید می‌شوید یا تصور می‌کنید چنین لپ تاپی از کامپیوتر شما بسیار قوی‌تر است، اما باید به شما بگوییم لزوماً چنین نیست!

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ساخت و طراحی لپ تاپ، تامین انرژی است. برخلاف کامپیوتر شما که همیشه به برق شهری متصل است، لپ تاپ‌ها با این هدف طراحی شده اند که بتوان با باتری و بدون وابستگی به پریز برق نیز از آن‌ها استفاده کرد، اما از آنجایی که ظرفیت و انرژی قابل استحصال از طریق باتری‌ها بسیار محدود است، به ناچار با کاهش قدرت قطعات مختلف نظیر CPU، مصرف آن‌ها را کاهش داده اند؛ بنابراین یک CPU چهار هسته‌ای لپ تاپ لزوماً از CPU دو هسته‌ای کامپیوتر رومیزی شما قوی‌تر نیست.

باید به این نکته توجه داشته باشید که سخت افزار‌های مخصوص لپ تاپ به دلیل محدودیت در تامین انرژی، به صورت کلی کم مصرف‌تر و ضعیف‌تر از کامپیوتر‌های رومیزی هستند.

روی لپ تاپ‌های ارزان زیاد حساب نکنید!

اغلب لپ تاپ‌های ارزان قیمت فاقد پردازنده گرافیکی مجزا هستند و از پردازنده گرافیکی مجتمع (تعبیه شده درون CPU) بهره می‌برند (چون Intel HD Graphics)، پردازنده گرافیکی مجتمع برای امور معمول نظیر وب گردی، تماشای فیلم و حتی اجرای بازی‌های سبک کافی است، اما می‌تواند در اجرای نرم افزار‌های گرافیکی سنگین نظیر فتوشاپ و یا بازی ها، بشدت ناکارآمد باشد. از این رو اگر یک لپ تاپ فاقد پردازنده گرافیکی مجزا است، برای کار‌های گرافیکی و اجرای بازی روی آن حساب نکنید. همچنین لپ تاپ‌های گران قیمت ساخت اپل نیز غالباً فاقد پردازنده گرافیکی مجزا هستند و قدرت پردازش گرافیکی قابل توجه‌ای ندارند، پس فریب قیمت بالای آن‌ها را نخورید.

به صورت کلی لپ تاپ‌های مجهر به پردازنده‌های رده پایین نظیر Celeron، Pentium و Atom، و همچنین آن‌هایی که فاقد پردازنده گرافیکی مجزا هستند، قدرت پردازش زیادی ندارند و ممکن است حتی در استفاده معمول نظیر وب گردی و کار با نرم افزار‌های آفیس دچار مشکل شوید.

برای استفاده‌های عمومی شامل وبگردی، کار با آفیس، ویرایش عکس و اجرای نرم افزار‌های رایج، حداقل مشخصات زیر پیشنهاد می‌شود:

پردازنده: Core i۳ و بالاتر
حافظه رم: ۴ یا ۸ گیگابایت (DDR۳ و جدیدتر از آن)
نمایشگر: ۱۳ اینچی

گرافیک را فراموش نکنید

اگر لپ تاپ انتخابی شما علاوه بر پردازنده گرافیکی مجتمع دارای پردازنده گرافیکی مجزا نیز باشد، باز هم این احتمال وجود دارد قدرت پردازشی بالایی نداشته باشد. هرچند برخورداری از پردازنده گرافیکی مجزا با حافظه ویدئویی مستقل یک مزیت محسوب می‌شود، اما لزوماً بهتر از پردازنده گرافیکی مجتمع نیست.

برخی از لپ تاپ‌های ارزان قیمت تا میان رده، دارای پردازنده گرافیکی مستقل رده پایین هستند که تفاوت زیادی با پردازنده گرافیکی مجتمع ندارند. اغلب این پردازنده‌های گرافیکی به طور مشترک از همان حافظه رم سیستم به عنوان حافظه ویدئویی استفاده می‌کنند و فاقد حافظه ویدئویی مستقل هستند. با این حال به صورت کلی پردازنده گرافیکی مستقل بهتر از مجتمع است، اما تفاوت آن‌ها می‌تواند چشمگیر نباشد.

از جمله پردازنده‌های گرافیکی که تفاوت زیادی با پردازنده گرافیکی مجتمع ندارد، می‌توان به GeForce ۹۲۰M و مدل‌های پایین‌تر از آن اشاره کرد. همچنین روی پردازنده‌های گرافیکی دارای حافظه ویدئویی نوع DDR۳ زیاد حساب نکنید. با این حال وجود پردازنده گرافیکی مجزا در بهبود تجربه چند رسانه‌ای شما موثر خواهد بود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که وجود پردازنده گرافیکی مجزا لزوماً نمی‌تواند به معنی قدرت پردازش گرافیکی بالا و توانایی اجرای بازی‌ها باشد.

دور AMD خط بکشید!

اگر می‌خواهید از دردسر‌های مختلف از جمله اتمام سریع باتری و داغ شدن دستگاه در امان باشید، لپ تاپ‌های مجهز به CPU یا پردازنده گرافیکی (یا هر دو) ساخت AMD را نادیده بگیرید.

محصولات ساخت AMD در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی ساخت انویدیا و CPU‌های ساخت اینتل بسیار پرمصرف هستند که با در نظر گرفتن وابستگی لپ تاپ‌ها به باتری و همچنین محدودیت در خنک سازی، نمی‌توانند انتخاب خوبی باشند. همچنین لپ تاپ‌های گیمینگ مجهز به پردازنده گرافیکی ساخت AMD را به کلی نادیده بگیرد.

حافظه داخلی eMMC همان SSD نیست

برخی لپ تاپ ها؛ بویژه نت بوک ها، به جای هارد دیسک دارای حافظه فلش از نوع eMMC هستند، اما اغلب به اشتباه یا با هدف فریب دادن مشتری گفته می‌شود دارای حافظه پرسرعت SSD هستند. حافطه‌های eMMC به کارت‌های حافظه معمولی بسیار نزدیک هستند به هیچ عنوان به اندازه SSD‌ها پرسرعت نیستند. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی eMMC‌ها از هارد دیسک‌های معمولی پایین‌تر است.

اینترنت منبع خوبی برای تحقیق نیست!

اغلب ما پیش از خرید هر محصولی به امید دستیابی به بررسی‌های تمام عیار یک راست سراغ موتور‌های جستجو می‌رویم، با این حال همواره باید در نظر داشته باشید اینترنت یک منبع قابل اعتماد نیست. بسیاری از بررسی‌های موجود در اینترنت اگر جانب دارانه هم نباشند، در تهیه آن‌ها ملاحظاتی وجود دارد.

برای نمونه در یک فروشگاه در بخش نقد و بررسی محصول ممکن است چندین نکته منفی در مورد آن محصول ذکر شده باشد، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید تنها بر روی آن‌هایی دست گذاشته اند که از دید اغلب افراد بی اهمیت و بهانه تراشی هستند. در چنین بررسی‌هایی هیچ اشاره‌ای به نکات منفی و مشکلات مهم‌تر نمی‌شود، اما در عوض با دست گذاشتن روی نکات منفی بی اهمیت، مخاطب را فریب می‌دهند. اینجاست که پس از تهیه محصول با مشکلات و نکات منفی مواجه می‌شوید که در هیچ بررسی ذکر نشده اند.

بازخورد خریداران همیشه قابل اعتماد نیست

ممکن است نظرات (کامنت) خریداران را راه مناسبی برای پی بردن به نکات و مشکلات محصول بدانید، اما باید بگوییم اغلب مواقع بازخورد خریداران قابل اعتماد نیست. بررسی‌های ما نشان می‌دهد اغلب خریدارانی که در بخش نظرات فروشگاه‌ها نظر می‌دهند، در ساعات اولیه و یا روز‌های آغازین خرید خود نظر می‌دهند که بیشتر از روی هیجان و در نبود تجربه کافی از کار با محصول خریداری شده است. همه ما به خوبی می‌دانیم معمولاً تنها با گذشت مدتی عیب‌ها و نکات منفی محصول خود را نشان می‌دهند، بنابراین زیاد روی بازخورد‌های مثبت خریداران نباید حساب کرد.

برای خرید لپ تاپ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

لپ تاپ یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در دنیای امروز است. در هنگام خرید هر کالایی باید ویژگی‌های خاص آن را در نظر گرفت و پروسه خریدن لپ تاپ هم از این قاعده جدا نیست. در این مطلب به شرح چند نکته برای خرید لپ تاپ پرداخته‌ایم. لپ تاپ‌ها در اندازه‌های متفاوتی با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلفی عرضه شده‌اند و این امر باعث شده است که انتخاب کردن یک دستگاه که بتواند نیاز‌های شما را به راحتی برآورده سازد، کمی دشوار شود. به همین دلیل در این نوشتار به ارائه چند نکته که باید در هنگام خرید لپ تاپ مد نظر قرار دهید، پرداخته‌ایم.

موارد استفاده لپ تاپ: توجه به اینکه شما لپ‌تاپ را برای پاسخ به کدام یک از نیاز‌های خود می‌خواهید، می‌تواند تا حد زیادی در تصمیم‌گیری به شما کمک کند؛ چراکه تمامی لپ‌تاپ‌های بازار کاربرد و مخاطبان یکسانی ندارند و هریک به منظور انجام کار‌های مختلف و کاربران گوناگونی طراحی و تولید شده‌اند. به عنوان مثال، لپ‌تاپی که تنها برای اتصال به اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی استفاده می‌شود با دستگاهی که برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین انتخاب می‌شود، تفاوت زیادی دارد؛ بنابراین کاربران باید به نیاز خود برای خریداری لپ‌تاپ توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشند.

میزان بودجه برای خرید لپ تاپ: فاکتور مهم بعدی که در انتخاب یک لپ تاپ جدید مطرح است، میزان پولی است که برای آن کنار گذاشته اید. همیشه در کنار برند، مساله بعدی که همه آن را مطرح می‌کنند، قیمت لپ تاپ است که حتی برند‌ها را هم بر اساس آن دسته بندی می‌کنند.

‏ ابعاد و وزن: در صورتی که یکی از اصلی‌ترین دلایل شما برای خرید لپ تاپ، حمل آسان بوده، سایز و وزن دستگاه مهم‌ترین نکاتی هستند که باید پیش از خرید، به آن‌ها دقت داشته باشید. در غیر این صورت اگر می‌خواهید لپ تاپ را برای همیشه در گوشه‌ای از اتاق بر روی میز بگذارید و به فکر جابجایی آن نیستید، این فاکتور قابل چشم پوشی است. لپ‌تاپ‌هایی که ابعاد کم‌تری دارند و وزن‌شان سبک‌تر بوده، گران قیمت‌تر هستند؛ چرا که توانایی حمل آسان‌تری را به کاربر ارایه می‌دهند. لپ‌تاپی که چیزی حدود دو کیلوگرم وزن داشته باشد، با قرار گیری در کیف به راحتی قابل حمل بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در نظر داشته باشید وزن کم‌تر، در راحتی هر چه بیشتر خودتان تاثیر گذار خواهد بود.

اندازه صفحه نمایشگر: شاید وقتی به لیست لپ تاپ‌های یک فروشگاه نگاه می‌کنید تنها چیزی که چندان اهمیتی نداشته باشد ستون اندازه صفحه نمایش باشد. معمولا برای استفاده‌های جاری از لپ تاپ اندازه‌های ۱۳.۳ و ۱۴ اینچ کاملا مناسب هستند و اگر به صفحه بزرگ اهمیت می‌دهید، هیچگاه به بیشتر از ۱۵ اینچ فکر نکنید، مطمئنا بعد از مدتی برایتان غیر قابل حمل می‌شود. ‏ ‏ بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید باید در خصوص انتخاب صفحه نمایش دقت کنید، زیرا صفحه نمایش بزرگتر یعنی وزن بیشتر و صفحه نمایش کوچکتر یعنی قیمت بالاتر. شاید در نگاه اول ۲۰۰ یا ۳۰۰ گرم تفاوت وزن میان مدل‌های مختلف مهم به نظر نرسد. اما توجه داشته باشید که ابزاری را می‌خرید که اغلب اوقات همراه شما است و باید آن را با خود حمل کنید. پس شاید برای یک کیسه میوه یا یک بسته پستی ۵۰۰ گرم بالا و پایین زیاد مهم نباشد، اما برای همراهی همیشگی خیلی زیاد است. شاید ۳۰۰ گرم بالا و پایین در کنار وزن ۲ کیلوگرمی لپ تاپ اهمیتی نداشته باشد، اما درون کیف شما فقط لپ تاپ نیست. کتاب و روزنامه و شارژر لپ تاپ و برس و … روی هم ممکن است ۴ یا ۵ کیلوگرم بشوند و حالا حتی ۱۰۰ گرم هم قابل اعتنا و بررسی است. ‏

باتری: مورد دیگری که باید برای خرید لپ تاپ به آن دقت زیادی داشته باشید، قدرت نگه داری شارژ دستگاه است. یک لپ تاپ باید به طور معمول حداقل چند ساعت برای وب گردی و دیگر کار‌های سبک، شارژ نگه دارد. البته استفاده از باتری بزرگ‌تر باعث افزایش ابعاد و حتی وزن لپ تاپ شده که برای برخی کاربران مشکل بزرگی تلقی می‌گردد؛ بنابراین برای خرید لپ تاپ حتما موضوع شارژدهی باتری را در نظر داشته باشید و اولویت خود را درباره قدرت باتری و ابعاد دستگاه مشخص کنید.

قدرت پردازنده (CPU): پردازنده مرکزی در واقع مغز رایانه شماست و تاثیر زیادی بر روی عملکرد یک رایانه دارد. با این حال، ابتدا باید بدانید که می‌خواهید چه کاری را با رایانه خود انجام دهید؛ زیرا یک پردازشگر ارزان قیمت هم ممکن است بتواند کارایی مورد نظر شما را ارائه کند. در این قسمت برخی از بهترین پردازشگر‌ها را معرفی کرده‌ایم.

حافظه سیستم (RAM): به طور ساده، هرچه رم یک لپ تاپ بیش‌تر باشد سرعت آن لپ تاپ بیش‌تر است و برنامه‌های بیش‌تری را می‌تواند همزمان اجرا کند. باز هم اگر از لپ تاپ توقع خاصی ندارید و صرفاً کار‌های معمولی را با آن انجام می‌دهید، خیلی به رم توجه نکنید، اما اگر قرار است با لپ تاپ کار‌های سنگین انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که رم بالایی داشته باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت که رم‌های DDR۴ و ۸ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی رم‌های بالایی محسوب می‌شوند. رم ۱ و ۲ گیگابایتی رمی ضعیف است و رم ۴ گیگابایتی نیز به عنوان رمی معمولی و قابل قبول شناخته می‌شود.

کارت گرافیک: به طور معمول در لپ تاپ‌ها یا از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه استفاده شده و یا پردازنده‌ی گرافیکی مجزا. پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه قوی نیستند و فقط برای انجام کار‌های خیلی معمولی مانند ویرایش ویدئو مناسب هستند، اما اگر قرار است کار‌هایی بیش‌تر با لپ تاپ انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که از تراشه‌ی گرافیکی مجزا برخوردار باشد. در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت برای ارزیابی پردازنده نیز به مدل پردازنده دقت کنید و نه به میزان حافظه‌ی آن. به عنوان مثال پردازنده‎ی NVIDIA ۸۲۰M ضعیف‌تر از پردازنده‌ی NVIDIA ۹۴۰M است و پردازنده‌ی NVIDIA ۹۴۰M نیز ضعیف‌تر از پردازنده‌ی NVIDIA ۹۷۰M است و به همین ترتیب.

رزولوشن و کیفیت تصویر: معمولا لپ‌تاپ‌ها از دقت تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پشتیبانی می‌کنند که هر چقدر این مقدار بالا باشد جزییات بیشتری در تصویر قابل مشاهده است. در مدل‌های حرفه‌ای از وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ استفاده می‌شود که به آن، استاندارد ۱۰۸۰ P یا اصطلاحا Full Hd می‌گویند.

تعداد پورت‌ها: داشتن حداقل سه درگاه و پورت USB و دو درگاه HDMI یکی از الزامات یک لپ‌تاپ خوب و مناسب است تا کاربر بدون اینکه ذره‌ای اذیت شود، دستگاه‌های مختلف موردنیاز خود را به لپ‌تاپش متصل کند و به انتقال اطلاعات مدنظرش بپردازد. مجهز نبودن یک لپ تاپ به پورت‌های جانبی دلیلی قانع کننده‌ای برای نخریدن آن دستگاه نیست. با این حال وجود داشتن این ابزار‌های جانبی اتصال لپ تاپ شما به دستگاه‌های دیگر را راحت‌تر می‌کند و علاوه بر این باعث می‌شود که شما وابستگی کمتری به کابل‌های رابط اضافی داشته باشید. بیشتر لپ تاپ‌های معمولی با استفاده از پورت‌های یو اس بی نوع ۳ و HDMI فایل‌های ویدیویی را پخش می‌کنند با این حال سازندگانی هم وجود دارند که لپ تاپ‌های خود را به پورت‌های یو اس بی نوع سی یا تاندربولت ۳ مجهز می‌کنند. خریدن دستگاهی که به پورت یو اس بی نوع C مجهز شده باشد، یک اقدام مثبت است، زیرا این پورت‌ها امکان اتصال دستگاه شما به شارژر‌ها و پایه‌های مختلف را نیز فراهم می‌کنند.

نکات خرید لپ تاپ که حتما باید رعایت کنید

یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که ممکن است هر یک از ما با آن روبرو شویم، خرید لپ تاپ مناسب است که در این گزارش به بررسی کلیدی‌ترین نکات خواهیم پرداخت.


راهنمای جامع انتخاب و خرید لپ‌تاپ + نکات کلیدی
 
نکات کلیدی درباره لپ تاپ خوب و مناسب

لپ تاپ‌ها به اندازه کافی جمع و جور هستند و این دلیلی بر حمل و جابجایی آسان آن‌ها می‌باشد، اما این در حالی است که قابلیت‌های متفاوت و خاصی را با یکدیگر دارند که در جزئیات خودشان را نشان می‌دهند. برای مثال اگر کاربری شما از لپ تاپ، کاربری مهندسی و امثالهم است، باید لپ تاپ‌های قدرتمندتری را خریداری کنید تا پاسخگوی نیاز‌های شما باشند.

با این وجود تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند، همیشه جزء محبوب‌ترین ابزار‌های هوشمند بوده اند، اما لپ تاپ‌ها نیز در کنار این ابزار‌های هوشمند به بهترین شیوه ممکن حضور یافته اند و هر یک از ما دوست داریم تا با لپ تاپ تایپ کنیم، ویدیو ترند کنیم و یا حتی بازی‌های خیلی سنگین و حجیم را اجرا کنیم که در این نقطه متوجه این خواهیم شد که لپ تاپ ما چقدر قدرتمند است.

خرید لپ تاپ

از این رو گزینه‌های مختلفی وجود دارند که ما می‌توانیم با بهره گیری از آن‌ها لپ تاپ متناسب خود را خریداری کنیم و این گزینه ها، نیازمند یک سری چالش‌هایی است که حتما باید آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه این گزارش از نمناک با نحوه انتخاب لپ تاپ مناسب آشنا خواهید شد تا بتوانید هر چه بهتر در این زمینه هزینه کنید. همراه ما باشید.

۱- انتخاب سیستم عامل مناسب

این مورد یکی از سخت‌ترین مواردی است که شاید با آن مواجه شوید، چرا که اکثر ما با سیستم عاملی همچون مک آشنا نیستیم. اما شما برای انتخاب یک لپ تاپ خوب حتما و حتما باید ابتدا سیستم عاملی که مدنظرتان است را انتخاب کنید که بیشتر لپ تاپ‌ها دارای یکی از ۳ سیستم عامل زیر هستند که در ادامه بصورت کلی به معرفی آن خواهیم پرداخت.

ویندوز ۱۰

انعطاف پذیرترین سیستم عامل در جهان، ویندوز است که نسبت به سایر سیستم عامل‌ها در مدل‌های مختلفی از لپ تاپ‌ها اجرا می‌شود و این نشان دهنده محبوبیت آن می‌باشد. نوت بوک‌های ویندوز از ۱۵۰ دلار تا چند هزار دلار متغیر هستند که از ویژگی‌های گسترده‌ای همچون صفحه لمسی، حسگر اثر انگشت و... پشتیبانی کامل را دارند.

ویندوز ۱۰ آخرین نسخه سیستم عامل پرچمدار مایکروسافت می‌باشد که پیشرفت‌های بسیار زیادی نسبت به سری‌های قبلی خود کرده است که در آپدیت جدید ویندوز ۱۰، شما می‌توانید لپ تاپ را به الت تبلت در بیاورید و یا از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کورتانا نیز اشاره کرد که یک دستیار هوشمند می‌باشد. از این رو لپ تاپ‌های مجهز به ویندوز ۱۰ برای دانشجویان، محققان، کارمندان و در نهایت به گیمر‌ها توصیه می‌شود.

اپل macOS Catalina

تمام مک بوک‌های جدید دارای جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل به نام macOS Catalina هستند. بطور کلی این سیستم عامل عملکرد مشابهی با ویندوز ۱۰ دارد، اما محیط کاربری آن کاملا متفاوت می‌باشد و بجای کورتانا در ویندوز از دستیار صوتی سیری می‌توانید استفاده کنید که با جفت کردن آن‌ها می‌توانید از تلفن‌های خود تماس برقرار کنید، یا متونی را ارسال کنید و یا لپ تاپ را با اپل واچ خود باز کنید.

مک او اس

با این حال سیستم عامل مک، در نسخه تاچ و لمسی ساخته نشده است، زیرا تاکنون هیچ مک بوکی لمسی نبوده است. همچنین آخرین سیستم عامل مک برنامه‌های آیپد را به مک منتقل می‌کند که با استفاده از این سیستم عامل، عاشقش خواهید شد.

Chrome OS

سیستم عامل کروم بوک که قیمت نسبتا ارزانی دارند، در سامسونگ Chromebook۳ اخیرا رونمایی شد که متعلق به سیستم عامل گوگل است که ساده و ایمن می‌باشد و، اما محدودتر از ویندوز یا مک می‌باشد. رابط کاربری آن بسیار شبیه به ویندوز می‌باشد و ابزار‌هایی که در آن جای گرفته اند، از ویندوز الهام گرفته شده اند. اما تمامی این‌ها به مرورگر کروم ختم می‌شود.

نکته منفی این است که اکثر برنامه‌های سیستم عامل کروم آفلاین کار نمی‌کنند و حتما و حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. با این حال این مشکل در حال تغییر است چرا که تقریبا تمام کروم بوک‌ها از جمله Google PixelBook و.. هم اکنون می‌توانند برنامه‌های اندروید را به راحتی تمام اجرا کنند.

سیستم عامل کروم

با این وجود اگر به یک دستگاه برای برای گشت و گذار در وب و بررسی ایمیل نیاز دارید، کروم بوک‌ها بهترین گزینه‌ای هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین عمر باتری آن‌ها بیشتر، وزن بسیار کمتر و قیمت پائین تری را ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر تصمیم شما این گزینه است، به دنبال یکی از آن‌ها با حداقل ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۶ گیگابایت حافظه باشید و اگر می‌خواهید برنامه‌های اندروید را نیز در آن اجرا کنید، مبلغی را پرداخت کنید تا بتوانید از ۲ در ۱ استفاده کنید.

۲- لپ تاپ شما ۲ در ۱ باشید یا خیر؟!

بسیاری از لپ تاپ‌های رایانه‌ای در دسته لپ تاپ‌های ۲ در ۱ قرار دارند که حتما تاکنون این دسته از لپ تاپ‌ها را دیده اید، ولی شاید با نام آن‌ها آشنا نباشید. منظور از دو در یک این است که لپ تاپ شما هم یک لپ تاپ است و هم یک تبلت! اکثر این دسته از لپ تاپ‌ها دارای لولا ۳۶۰ درجه هستند که با خم کردن کامل صفحه نمایشگر می‌توانید آنرا تبدیل به یک تبلت کنید.

از این رو اگر به این قابلیت علاقه دارید، می‌توانید در حین خرید لپ تاپ به آن دقت کافی داشته باشید. همچنین اگر برای شما این قابلیت‌ها اهمیت ندارند، می‌توانید لپ تاپ‌های عادی را انتخاب کنید و هزینه اضافی نکنید.

۳- انتخاب سایز مناسب لپ تاپ

قبل از آنکه شما به قیمت و مشخصات لپ تاپ مدنظر خودتان دقت کنید، باید بدانید که سایز لپ تاپ شما چند است؟ آیا این سایز مناسب شما می‌باشد؟ آیا حمل آن آسان می‌باشد؟ لپ تاپ‌ها بطور کلی معمولا بر اساس اندازه صفحه نمایش مطابق ذیل طبقه بندی می‌شوند؛

۱۱ تا ۱۲ اینچ: باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ تاپ‌هایی هستند که دارای صفحه نمایش ۱۱ تا ۱۲ اینچی هستند و بطور معمول بین ۱.۱ کیلوگرم تا ۱.۵ کیلوگرم وزن دارند.

۱۳ تا ۱۴ اینچ: بهترین گزینه‌های ممکن چرا که مل آن‌ها بسیار ساده و آسان است و قابلیت‌های بیشتری نیز خواهند داشت و اگر شما بتوانید لپ تاپی تهیه کنید که وزن آن کمتر از ۱.۸ کیلوگرم باشد، واقعا کاربردی خواهد بود.

۱۵ تا ۱۶ اینچ: محبوب‌ترین اندازه لپ تاپ‌ها هستند که معمولا بین ۱.۸ کیلوگرم تا ۲.۵ کیلوگرم وزن خواهند داشت که هم صفحه بزرگتری دارند و هم جزئیات سخت افزاری قوی تری دارند. با این وجود لپ تاپ‌های ۱۶ اینچی کمی نایاب و نادر هستند و بیشتر در بازار لپ تاپ‌های ۱۵ اینچی خواهید دید.

۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر کار شما به گونه‌ای است که لپ تاپ شما باید هر روز روی میز باشد، یک لپ تاپ ۱۷ تا ۱۸ اینچی می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای شما باشد که می‌توانید از آن برای بازی‌های سطح بالا و کار‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

۴- چک کردن صفحه کلید و موس لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما گران قیمت‌ترین لپ تاپ دنیا نیز باشد، اما ارگونومی خوبی نداشته باشد، بدترین لپ تاپ جهان خواهد بود؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های یک لپ تاپ خوب و مناسب، صفحه کلید آن می‌باشد که اگر قصد دارید کار‌های زیادی را با رایانه خود انجام دهید، برای شما اثبات خواهد شد که ارگونومی صفحه کلید در خستگی دستان شما موثر خواهد بود یا خیر!

از این رو قبل از خرید لپ تاپ، حتما و حتما چند ثانیه با صفحه کلید آن بصورت خیالی کار کنید. این کار ساده می‌تواند خسته شدن یا خسته نشدن دست در حین تایپ را اثبات کند. همچنین موس لپ تاپ که به نام تاچ پد نیز شناخته شده است، ممکن است دقت کافی نداشته باشد و از این رو در حین کار با آن مشکل را به خوبی احساس خواهید کرد؛ بنابراین قبل از خرید لپ تاپ، حتما تاچ پد آنرا تست کنید.

۵- نگران عمر باتری لپ تاپ نباشید!

اگر شما با لپ تاپ‌ها بصورت بلند مدت استفاده کرده باشید حتما تجربه‌ای را نسبت به باتری آن‌ها تاکنون بدست آورده اید. لازم به ذکر است که باتری لپ تاپ یا گوشی و تبلت، بنابر صفحه نمایش آن‌ها متغیر است و وقتی شما از آن دستگاه بصورت مداوم به اینترنت متصل باشید، طبیعتا شاید بازدهی شارژ آن نصف شود و، اما اگر بدون اتصال به اینترنت از آن شروع به کار‌های روزمره مانند تایپ و.. استفاده کنید، می‌توانید در مدت زمان بیشتری کار کنید.

با این وجود اگر شما یک لپ تاپ بزرگ خریداری می‌کنید و تصمیم شما این است که از آن برای کار‌های اینترنتی و حرفه‌ای بکار ببرید، نگران عمر باتری نباشید چرا که شما می‌توانید باتری لپ تاپ را خارج کنید و بصورت اتصال مستقیم از آن استفاده کنید که این گونه باتری لپ تاپ شما آسیبی نخواهد دید. ایده آل باتری لپ تاپ حداقل دو ساعت در صورت استفاده از اینترنت و حداکثر شاید ۴ ساعت باشد. پس جای نگرانی نیست و توجه داشته باشید که لپ تاپ را نباید ساعت‌ها به شارژ متصل کنید.
 
۶- بر اساس بودجه، برنامه ریزی شده خرید کنید

خرید لپ تاپ


این روز‌ها اگر شما قصد خرید یک لپ تاپ مناسب را دارید، می‌توانید با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار خریداری کنید که یک قیمت پایه است و می‌توانید یک لپ تاپ ساده خریداری کنید. اما اگر بودجه بیشتری دارید، می‌توانید لپ تاپ بهتر و مناسب تری را نست به شغل خودتان خریداری کنید. برای بدست آوردن قیمت روز می‌توانید کمی در بازار و اپ‌های فروشگاه آنلاین لپ تاپ بررسی کنید تا بتوانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

توجه: به دلیل نوسانات قیمت ارز در بازار، قیمت گفته شده مطابق شرکت‌های تولید شده ذکر شده اند.

۷- انتخاب برند‌های معروف لپ تاپ

طبیعتا لپ تاپ هر شرکت با سایر شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ متفاوت است و در این انکاری نیست؛ بنابراین اگر شما از برند‌های معروف و محبوب اقدام به خرید کنید، قطعا برد کرده اید و دلایل آن هم کاملا واضح می‌باشد که اصلی‌ترین آن هم این مورد است که اگر محصولات پر فروش‌ترین شرکت سازنده لپ تاپ مشکل داشت، به هیچ وجه به فروش نمی‌رفت و اینکه با آمار و ارقام نجومی به فروش رفته است نشان دهنده کیفیت بالای آن می‌باشد.

از این رو سالانه آماری منتشر می‌شود که نشان دهنده پر فروش‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه لپ تاپ هستند که در ادامه ما لیست پروفروش‌ترین لپ تاپ‌های دنیا بر اساس برند در سال ۲۰۱۹ را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم که می‌توانید با استفاده از آن برند مناسبی را خریداری کنید.

رتبه فروش          نام برند
۱                          HP
۲                        Asus

۳                      Dell  
۴                     Alienware         
۵                     Lenovo
۶                     Razar
۷                    Acer
۸                    Microsoft
۹                    Huawei
۱۰                  Apple
۱۱                  MSI
۱۲                 Samsung

لیست پرفروش‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ جهان در سال ۲۰۱۹

رتبه فروش                نام برند
۱                              MSI
۲                            Acer
۲                           Alienware
۴                             Razar
۵                           Asus
۶                            HP
۷                        Aorus/Gigabyte
۸                       Origin
۹                          Dell

۸- انتخاب مشخصات اصلی قبل از خرید

آخرین مورد و اصلی‌ترین موردی که به نقد آن خواهیم پرداخت، انتخاب مشخصات اصلی لپ تاپ قبل از خرید است. لازم به ذکر است که اگر شما اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، لزوما لپ تاپی که ارزان قیمت باشد، به معنای بی کاربرد بودن آن نیست. از این رو اول از همه کاربردی که از لپ تاپ انتظار دارید را مشخص کنید. شاید همان ارزان‌ترین لپ تاپ نیز بتواند کار‌های روزمره شما را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد و هزینه اضافی نخواهید کرد. در ادامه به مشخصات اصلی یک لپ تاپ خواهیم پرداخت.

CPU: یکی از اصلی‌ترین مشخصات یک لپ تاپ مناسب، CPU ان یا پردازنده آن است که در ادامه یک سری از پردازنده‌های محبوب دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد؛

Intel ۱۰th Gen
Intel Core i۹
Intel Core i۷
Intel Core i۵
Intel Core i۳
Intel Xeon
Intel Pentium
Intel Core m / Core i۵ / i۷ "Y Series
AMD Ryzen ۴۰۰۰
AMD A, FX or E Series

RAM: برخی از لپ تاپ‌هایی که زیر ۲۵۰ دلار هستند، مجهز به رم ۴ گیگابایتی هستند و، اما در حالت ایده آل ما به شما رم ۸ گیگابایتی را توصیه می‌کنیم که تمام کار‌های روتین را می‌توانید با استفاده از آن انجام دهید. اما اگر شما کار‌های سنگین تری می‌خواهید انجام دهید، با هزینه کمی بیشتر می‌توانید رم ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی را خریداری کنید.

تراشه گرافیکی: اگر شما هدفتان از خرید لپ تاپ نصب بازی‌های حجیم، طراحی‌های ۳ بعدی و امثالهم نیست، طبیعتا نیازی به گرافیک بالا و قدرتمندی ندارید و با این وجود شما تنها هزینه زیادی می‌کنید. از این رو می‌توانید پردازنده گرافیکی AMD یا Nvidia را خریداری کنید که با جستجو در سایت تولید کننده‌های این کارت‌های گرافیک می‌توانید گزینه‌های مناسب خود را پیدا کنید.

توجه: حتما و حتما لپ تاپ را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید که به شما لپ تاپ را با گارانتی و ثبت گارانتی بر روی فاکتور خرید تضمین می‌کنند. موفق باشید.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط