کمپانی آدیداس

تاریخچه:
.موفقیت شرکت آدیداس مدیون تفکر مؤسس این کمپانی است. آدولف آدی داسلر «Adolf Adi Dassler» عضو نیروی ارتش در جنگ جهانی اول بود. پس از اتمام جنگ، تولید کفش را با وجود مواد اولیه کم و با ذهنیت تولید بهترین و مناسب‌ترین کفش‌ها برای ورزشکاران آغاز کرد.
برای دست‌یابی به این ذهنیت 3 ویژگی را در نظر گرفت:

ـ تولید بهترین کفش‌ها برای کاربردهای ورزشی
ـ محافظت از ورزشکاران در برابر آسیب دیدگی
ـ تولید کفش‌هایی مقاوم که در شرایط سخت استحکام خود را حفظ کنند.

تعداد زیادی از کفش‌های «داسلر» برای فوتبال و دومیدانی طراحی شد که دو ورزش پرطرفدار اروپا در آن زمان بود. کمپانی داسلر به سرعت رشد کرد، به طوری که در سال 1930 توانست 100 نفر را استخدام کرده و شهرتی در زمینه تولید بهترین کفش ورزشی در دنیا به دست آورد.
جنگ جهانی دوم شرایط سختی را به وجود آورد، امّا داسلر و کمپانی او مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر مشکلات نشان دادند. داسلر بعد از جنگ نام کمپانی خود را به «آدیداس» تغییر داد. کلمه «adidas» مخفّف «Adolf Adi Dassler» است و در سال 1954 در بازی فینال بین آلمان و مجارستان یکی از حامیان مالی تیم آلمان بود. تکنولوژی آدیداس به بازیکنان جهت بازی در زمین‌های خیس و لیز کمک کرد.

داسلر کمپانی را تا زمان مرگ خود در سال 1978 رهبری کرد و پس از وی، پسرش تا قبل از مرگش در سال 1987 مسیر پدر را ادامه داد. در سال 1993 یک تاجر فرانسوی نظارت بر کمپانی را به دست گرفت. در سال 1997 با کمپانی «سالامون» شروع به تولید تجهیزات اسکی کرد. در سال 2006 برای بهبود عملکرد خود و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار آمریکا، کمپانی بین المللی ریبوک را خریداری کرد. 

آدیداس روند پیشرفت خود را ادامه داد و تا کنون بیش از ۳۱،۰۰۰ نفر را در سراسر جهان استخدام کرده که بیش از 2600 نفر از آنان در کمپانی مرکزی و شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی در آلمان فعالیت می‌کنند. بسیاری از این شرکت‌ها خلاقانه‌ترین محصولات این کمپانی را در مراکز تحقیقاتی خود طراحی می‌کنند. آدیداس محصولاتش را در کارخانه‌های متعدد تحت لیسانس خود در سراسر جهان و در کشورهایی مانند: آلمان، پاکستان، چین، تایلند و ... تولید می‌کند. این محصولات از لحاظ تولید با بالاترین کیفیت و در یک سطح و درجه تولید می‌شوند و همه آن‌ها با کد و مشخصات منحصر به فرد وارد بازار فروش می‌شوند. با این توضیح معلوم می‌شود که این جمله معروف و شایع بین مردم که «آدیداس در درجه‌های مختلف تولید می‌شود» کاملاً بی‌اساس است و صحت ندارد. آنچه که تحت عنوان آدیداس در بازار دنیا فروخته می‌شود یا اصل است یا قلابی. اگر اصل باشد در یک درجه و یک استاندارد جهانی تولید شده است. فرقی بین استانداردهای کارخانه آلمان و چین وجود ندارد. برای تشخیص کالای اصل از قلابی می‌توانید کد منحصر به فرد هر کالا، یعنی QR Code یا شماره منحصر به فرد کالا، یعنی Article Number را در اینترنت جستجو کرده و با دیدن عکس آن کالا و مشخصاتش از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید برای خرید کالای اصل آن را از نمایندگی رسمی آدیداس تهیه کنید. 

شرکت آدیداس هم اکنون محصولات خود را در دو دسته اصلی تخصصی (Performance) و غیرتخصصی (Originals) عرضه می‌کند. البته فراموش نکنید که گستره این محصولات به تولید ساعت، عینک آفتابی، محصولات بهداشتی ـ ورزشی شامل: اسپری، عطر و … و انواع تجهیزات ورزشی، حتی تجهیزات بدنسازی رسیده است. در سال 2012 کمپانی آدیداس توانست فروشی معادل 140883 میلیارد یورو در جهان داشته باشد که سهم هر قاره به شرح زیر بوده است:
55% اروپا، 26% آمریکا، 6% چین، 13% در بقیه نقاط آسیا و آفریقا. 

.........................................................................
 
.
محصولات تخصصی (Performance):
 
آدیداس تلاش می‌کند در ورزش‌های تخصصی با بالا بردن سرعت، قدرت و آرامش ورزشکاران عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد. این شرکت در زمینه ورزشهایی مانند فوتبال، بسکتبال، دومیدانی، هنرهای رزمی، کشتی، بوکس، شنا، تنیس، گلف و غیره، محصولات تخصصی متنوعی با کیفیت و استانداردهای معتبر جهانی برای سطوح مختلف ورزشکاران تولید و ارائه می‌کند. 
 
محصولات غیرتخصصی (Originals):
شامل کفش، لباس، کیف و غیره برای استفاده روزمره است. این محصولات مدل‌های مختلفی دارند. مانند: adidas SLVR، Porsche Design Sport، NEO، Y-3 و ... 
 



معرفی چند نام تجاری (برند) زیرمجموعه آدیداس:

.(Five Ten):
Five Ten را با عنوان تجاری شجاع (Brave) می‌شناسند. این نام تجاری با سابقه بیست و پنج ساله، پیشرو در تولید کفش‌های تخصصی ورزش‌های متهورانه است که اصطکاک زیادی برای سرآشیبی‌های کوهستان، مسابقات دوچرخه‌سواری در کوهستان و صخره‌نوردی دارند. همچنین لباس قایق‌سواری در رودخانه‌های خروشان و لباس خفاشی مخصوص پرواز و … را تولید می‌کند.


.ریبوک (Reebok):
یک نام تجاری (برند) ورزشی بین‌المللی آمریکایی الاصل است که رویکردی روشن را برای تبدیل شدن به یک نام تجاری پیشرو در ورزش زیبایی اندام جهان دنبال می‌کند. 



.تیلورمید (Taylormade):
معتبرترین نام تجاری (برند) راه‌اندازی تورهای جهانی گلف است. این نام تجاری به صورت تخصصی در زمینه محصولات چوبی ـ فلزی و ترکیبی گلف فعالیت می‌کند و نوآوری زیادی در این زمینه داشته است.

.
آدیداس گلف:
تخصصی‌ترین کفش‌ها و لباس‌های گلف را ارائه می‌دهد.



.راک پورت (Rockport):
در سال 1996 بر اساس ایده‌ای برای ساخت و تولید کفش‌های مد روز (fashion) راحت و بر اساس آخرین تکنولوژی کفش‌های ورزشی دنیا راه‌اندازی شد.


.CCM:
این نام تجاری (برند) معتبر در زمینه تولید لباس و تجهیزات حرفه‌ای هاکی فعالیت می‌کند.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط