کمپانی نایک

شرکت NIKE که تلفظ صحیح آن به صورت نایکی می‌باشد ولی اغلب به صورت نایک تلفظ می‌گردد، یک شرکت  چند ملیتی می‌باشد که در زمینه طراحی، تولید، توسعه وعرضه محصولاتی نظیر کفش، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت متحده امریکا است. با درآمدی بالغ بر ۲۴٫۱ بیلیون دلار در یک سال مالی سال ۲۰۱۲ و به کار گیری بیش از ۴۴۰۰۰ نیروی کار در سراسر دنیا، نایکی یکی از چند شرکت بزرگ در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌گردد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ بیلیون برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولید کننده محصولات ورزشی نموده است.. شرکت نایکی در ابتدا با نام Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به کار نمود و در ۳۰ می ۱۹۷۱ به صورت رسمی به نام NIKE تغییر نام داد.

نایک که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان شناخته می شود، اصلا” در سال ۱۹۶۲ توسط Bill Bowerman و Philip Knight تحت نام  Blue Ribbon Sport در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد.

لوگو مربوط به مارک نایک یکی از معروفترین لوگوهای دنیاست و شاید کمتر کسی باشد که بادیدن این علامت به یاد مارک معروف نایک نیفتد . این مارک در دنیا به “JUST DO IT  !” معروف است و سوپراستارهای زیادی مانند Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus  و Serena Williams  از این مارک استفاده می کنند .

نام کمپانی نایک از نام الهه پیروزی در یونان باستان گرفته شده است . و لوگوی مربوطه در سال  ۱۹۷۱  توسط Carolyn Davidson  به قیمت بسیار پایین  ۳۵  دلار طراحی گشته است . منظور از این لوگو بالهای الهه پیروزی است . اولین باری که لوگوی مربوطه در سال  ۱۹۷۱  طراحی گشت نام نایک با رنگ نارنجی بر بالای این تصویر نوشته می شد . شاید بتوان گفت که آرم این شرکت حتی از نام آن نیز معروفتر گشته است .

آرم چک مارک معروف در سال  ۱۹۹۵  به طور رسمی به عنوان آرم تجاری شرکت نایک ثبت گشت . این بالهای مجرد طراحی شده توسط Carolyn Davidson  آرم بسیار بامعنایی برای کمپانی تولید کننده کفشهای ورزشی می باشد .
هدف از راه اندازی این شرکت توسط باورمن و نایت، وارد کردن کفشهای ورزشی ارزان قیمت از ژاپن به آمریکا بود. در آن زمان کفشهای آلمانی به خصوص آدیداس صنعت کفش سازی آمریکا را تسخیر کرده بود. یکسال بعد از تاسیس شرکت و وارد کردن کفش از ژاپن به آمریکا، Blue Ribbon Sport توانست تا کفشهای ژاپنی Onitsuka Tiger که امروزه بنام ASICS شناخته می شوند را در آمریکا شناسانده و بازار خوبی برایش فراهم سازد.

پس از فروش خوب محصولات Tiger، باورمن به این فکر اقتاد تا طراحی کفشهای Tiger را بهبودسازی کند و آن را با سلایق آمریکایی منطبق سازد. پس او شروع به طراحی مجدد شکل کفشهای Tiger کرد و اتفاقا” از طراحی جدید نیز استقبال نیز شد. در موازات این عمل، نایت نیز به بازاریابی بیشتر و گسترده تر پرداخت و در مناطق و کشورهای دیگر سعی کرد تا کفشهای خود را بفروشد که او نیز در این امر موفق بود. او از جف جانسون (Jeff Johnson) که مدیر فروش بود کمک گرفت. جانسون در امر فروش و بازاریابی بسیار فعال بود و توانست مقدار زیادی از کفشهای این شرکت را به دبیرستانی ها و جوانان آمریکایی بفروشد.
Bill Bowerman موسس Nikeدر سال ۱۹۷۱ آنها به ابن فکر افتادند تا نام شرکت را عوض کنند. آنها نام نایک (Nike) را انتخاب کردند. این نام نامی یونانی است که به معنی خدای “پیروزی” در یونان شناخته می شود. نام جدید، علامت جدید نیز لازم داشت. برای طراحی علامت آنها از کارولین دیویدسون (Carolyn Davidson) که آن زمان دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر پورتلند(Portland) کمک گرفتند. علامت نایک را خانم دیویدسون فقط با دریافت ۳۵ دلار آمریکا برای آنها طراحی کرد.

پس از تغییر نام شرکت، خود شرکت نیزبا تغییرات بزرگی مواجه شد. ایجاد خط تولید جدید و تولید مستقیم از این تغییرات بود. با گذشت سالها به محصولات و گستره تولید آن نیز اضافه می شد. اما محصولات جدید فقط شکل و روی جدید نداشتند، بلکه کارایی های آنها نیز به روز می شد. برای مثال در سال ۱۹۷۸ نایک، تکنولوژی Air خود را مرفی کرد. این تکنولوژی از یک پلاستیک پر از گاز در کفه کفش استفاده می کرد که این پلاستیک بالشتی شکل باعث می شد تا کف کفش نرم تر شود.
در سال ۱۹۸۶ سود شرکت نایک از یک میلیارد دلار هم بیشتر محاسبه شد. با پیشرفت این شرکت، مسوولان آن به فکر گسترده کردن محصولات و شعب آن در سراسر جهان افتادند و سعی کردند تا تقریبا تمام وسایل و پوشاک وزرشی مربوط به ورزشهای پرطرفدار نظیر بسکتبال و فوتبال را تولید کنند. در اواخر دهه ۸۰ نایک شعار “Just Do It!” را برای خود برگزید و آنرا به عنوان شعار تجاری در انحصار خود در آورد.
در سال ۱۹۹۹، بیل باورمن در سن ۸۸ سالگی درگذشت. در سال ۲۰۰۴ نیز مدیر اجرایی این شرکت عوض شد. نایت که ۶۶ سال سن داشت خود را از پست مدیریت  اجرایی بازنشسته  کرد  و  جایش  را  به  ویلیام پرز (William Perez) داد.
امروزه  نام نایک و محصولات ورزشی آن  تقریبا” برای هیچ  ورزشکار و  ورزش دوستی نا آشنا نیست.  فروشگاه های نایک که به نام نایکی تاون (Niketown) شناخته می شوند، در اکثر شهرهای مطرح دنیا آماده فروش آخرین محصولات این شرکت هستند .

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط