رقابت گوگل با آیفون چگونه اکوسیستم اندروید را تغییر خواهد داد

به گزارش صبحانه، برخلاف شرکت‌های OEM (شرکت‌های تولیدکننده قطعات) مانند سامسونگ و ال‌جی، شرکت گوگل در هفته‌های منتهی به معرفی محصول جدیدش به‌خصوص از خانواده نکسوس‌ها، معمولا خیلی محافظه‌کارانه عمل می‌کند تا جزئیات زیادی از محصولاتش فاش نشود. به همین دلیل وقتی این غول فناوری طراحی‌های مینیمالی برای تبلیغ گوشی جدید خود در ۴ اکتبر منتشر کرد، مخاطبان کمی جا خوردند. کاری که در ابتدا به‌صورت تبلیغاتی کوچک بود کم‌کم به کمپین تبلیغاتی تمام‌عیاری تبدیل شد.
 
گوشی پیکسل، این‌طور که از شواهد پیداست برای رقابت مستقیم با آیفون اپل ساخته‌شده است. این نکته کاملاً منطقی است. برای سال‌ها محصولات نکسوس بیشتر به‌عنوان گالری‌ برای عملکردهای نسخه جدید اندروید مطرح می‌شدند، اما با موبایل پیکسل به نظر می‌رسد گوگل می‌خواهد فراتر از قبل اقدام کند.
 
اولین نکته مهم درباره‌ی این گوشی، طراحی آن توسط خودِ گوگل است. محصولات نکسوس همیشه توسط شرکت ثالث و البته با راهنمایی‌های گوگل طراحی و ساخته می‌شدند. البته می‌دانیم که در واقع سازنده این موبایل شرکت اچ تی سی  است ولی گویا این شرکت فقط نقش سازنده را داشته و در طراحی دخالتی نداشته است. موبایل پیکسل نه با راهنمایی گوگل، بلکه به صورت مستقیم توسط گوگل ساخته‌شده است. پس منطقی است که در ساخت این محصول نامی از اچ تی سی برده نشود.
 
برایان راکوفسکی، معاون بخش مدیریت محصولات اندروید، درباره تفاوت نکسوس و پیکسل می‌گوید: «ایده اصلی نکسوس این بود که به همه نشان دهیم چگونه باید انجام شود. تمام شرکای تجاری در ساخت این محصول هسته اصلی ایده را می‌گرفتند و محصولات بهتری می‌ساختند. نکسوس هم در مقیاس کوچک خود به‌نوعی در بازار گردش داشت.»
 
اما موبایل پیکسل به‌هیچ‌عنوان در «مقیاس کوچک» نیست. در همین زمینه ریک اوسترلوه، مدیر بخش جدید سخت‌افزار گوگل، اشاره می‌کند که گوگل قصد دارد با این محصول «رکوردشکنی» کند. البته معلوم نیست گوگل دقیقاً چه میزان برای محصول جدید خود هزینه‌ کرده است، اما جیسون برمنر، یکی از مدیران سابق شرکت کوالکام، در این زمینه می‌گوید: «قسمتی از تلاش هر شرکتی برای رکوردشکنی و قبضه کردن بازار به این معنی است که صدها میلیون دلار باید هر روز توسط گوگل برای محصولش در گردش باشد»
 
از سوی دیگر، قیمت بالای پیکسل نسبت به دیگر محصولات گوگل نشان می‌دهد که این شرکت علاقه دارد با قدرت به بازار گوشی‌های سطح بالا وارد شود. از لحاظ طراحی، گوگل نخواسته طرح انقلابی‌ ایجاد کند. مانند مورد ال جی جی5 که به دلیل طراحی‌اش، مشتری‌ها را به ۲ قطب مخالف و موافق تبدیل می‌کرد. طراحان این موبایل بیشتر سلیقه عموم را در نظر گرفته‌اند. البته این مطلب را هم باید گفت، طراحی پیکسل شبیه آیفون است.
 
برای مدت طولانی جنگ‌ودعوای تولیدکنندگان موبایل میان اپل و سامسونگ بود. البته سامسونگ در این دعوا دستش چندان باز نبود چون محصولات سامسونگ باوجود طراحی و ساخت توسط خودش، بر برنامه‌ها و سیستم‌عامل گوگل تکیه داشتند. اما اپل به همه جزئیات محصول خودش تسلط داشت. ساخت محصول، سیستم‌عامل و حتی اپ استور. طوفانی از همگامی میان نرم‌افزار و سخت‌افزار که باعث می‌شود این محصول با هارمونی فوق‌العاده‌ای کار کند.
 
گوگل که تمام ویژگی‌ها را برای ساخت چنین محصولاتی دارد، برای مدت طولانی نخواست که به‌طور مستقیم وارد بازار شود. با این حال اگر با تمام نیروی خود وارد چنین بازاری شود، چگونه این موضوع بر اکوسیستم اندروید تأثیر خواهد گذاشت؟
 
رقابت گوگل با آیفون چگونه اکوسیستم اندروید را تغییر خواهد داد
 
در حال حاضر به دلیل وجود متغیرهای بسیار، به‌طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اما چنین حرکتی پتانسیل تغییر کلی بازار موبایل را دارد. اگر پیکسل واقعاً جوابی برای آیفون باشد، پس نشانه‌ای نه‌تنها برای تجربه‌ای متحد از اندروید، بلکه نشان‌دهنده تجربه‌ای متحد از محصولات گوگل خواهد بود.
 
این رقابت جذابی خواهد شد. چون گوگل و اپل شرکت‌های مختلفی هستند. گوگل یک شرکت نرم‌افزاری و خدمات‌رسانی است، کاری که سال‌های زیادی آن را انجام می‌دهد و از استفاده سخت‌افزار دیگران بر نرم‌افزار خودشان سود خوبی دریافت می‌کند و راضی است. البته بازار سخت‌افزار خیلی سخت‌تر و رقابتی‌تر نسبت به نرم‌افزار است.
 
اپل در اصل شرکت سخت‌افزاری است که نرم‌افزارها را برای بالا بردن راندمان و فروش بیشتر سخت‌افزارهای خود، طراحی می‌کند. اپل به‌شدت نیازمند آیفون است، فروش این محصول قسمت اعظمی از سود آن‌ها را تأمین می‌کند. به‌طور مثال فروش آیفون در سه‌ماهه‌ی دوم امسال، ۵۷ درصد از سود اپل را تشکیل می‌داد.
 
گوگل در این زمینه کم‌کم شبیه اپل می‌شود اما با موقعیتی بهتر. شرکت گوگل برای درآمد خود به‌هیچ‌عنوان وابسته به فروش پیکسل نیست و در گذشته نشان داده است که هیچ مشکلی با پروژه‌های بلندمدتی که زیان‌ده هستند، ندارد.
 
اگرچه حضور گوگل در این بازار، تبدیل به رقیبی برای شرکتی مانند سامسونگ خواهد بود. نه‌فقط سامسونگ بلکه تعداد عظیمی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی. پیش‌بینی واکنش سامسونگ به چنین کارهایی چندان ساده نیست. حالا که موبایل‌های ساخت سامسونگ که بر پایه سیستم‌عامل ساخت گوگل است باید با دو شرکتی رقابت کند که هر دو بر ریزترین جزئیات سخت‌افزار و نرم‌افزار خود تسلط دارند.
 
برای عموم مردم موبایل‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: «آیفون»، «گلکسی‌ها» و «اندروید». با تولید محصولی تمام و کمال به‌عنوان «موبایل گوگل»، غول جست‌وجوی اینترنتی، هویت خود را به‌صورت تمام و کمال اظهار کرده است.
 
یکی از بیشترین مشکلاتی که کاربران با گوشی‌های «گلکسی» و «اندروید» دارند این است که با باگ‌های زیادی در UI این محصولات مواجه می‌شوند. با چنین نکته‌ای امکان دارد که گوگل همانند «آیفون» به وزنه‌ی سنگینی در این بازار تبدیل شود و موبایل‌های «گلکسی» را به دسته «اندروید» روانه کند. در نهایت مصرف‌کنندگان موبایل‌ها را به دو دسته «آیفون» و «موبایل گوگل» تقسیم خواهند کرد و تمام مدل‌های دیگر در زیر این ۲ مدل قرار خواهند گرفت.
 
رقابت گوگل با آیفون چگونه اکوسیستم اندروید را تغییر خواهد داد
 
ورود «موبایل گوگل» معانی ضمنی زیادی بر دیگر موبایل‌های اندروید دارد و بدون شک نسخه‌های آینده اندروید متهم به کاربرد ضد رقابتی خواهند شد. البته گوگل در زمینه‌ی ضد رقابتی بودن فعالیت‌هایش سوابقی دارد. گوگل برتری زیادی (تا حدی ناعادلانه) به دیگر شرکت‌های OEM دارد به دلیل این‌که گوگل پیش از هر شرکت دیگر به کدهای اندرویدِ نسخه‌های بعدی دسترسی دارد، به یک دلیل واضح، چون خود این کدها را می‌نویسد.
 
چون گوگل کنترل کاملی بر سخت‌افزار و نرم‌افزار خود دارد و همچنین نیازی نمی‌بیند که مانند اچ تی سی یا سامسونگ ظاهر و خودِ سیستم‌عامل را برای کارکرد بهتر تغییر دهد، در سطحی بالاتر از محصولات دیگر عمل خواهد کرد. گوگل واقعا به سطح آیفون خواهد رسید، و این نکته‌ای نیست که دیگر تولیدکنندگان اندروید از آن خوشنود شوند.
 
شاید سؤال شود که عموم مردم موبایل‌های اندروید را ترجیح می‌دهند یا موبایل گوگل؟ ویژگی مهم اندروید تنوع فوق‌العاده آن است. بسیاری از افراد مشکلات اندروید را به دلیل شکل‌پذیر بودن آن به سلیقه کاربر می‌پذیرند. اما اگر گوگل به سمت دیدگاه اپل برای نرم‌افزار خود برود نگرانی‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد.
 
با این‌ وجود، طرفداران نکسوس در این مورد خواهند گفت که استفاده از محصول گوگل به معنای آپدیت سریع و تجربه‌ای یکپارچه از اندروید خواهد بود. بسیاری از افراد دیگر شاید به دلیل مشکلات امنیتی موبایل‌های موتو و ال‌جی و دیگر موارد به آغوش گرم گوگل بروند.
 
یک احتمال دیگر هم وجود دارد. به‌جای آن‌که گوگل پیش از دیگران از کدهای اندروید جدید برای ساخت محصولات خود استفاده کند، می‌تواند آپدیت کردن موبایل خود را به تأخیر بیندازد و کدهای اندروید را در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهد. این‌گونه شرکت‌های سازنده قطعات ضرر کمتری خواهند دید.
 
به همین دلیل است که به گزارش بلومبرگ، گوگل بخش سخت‌افزار موبایل خود را از بخش تولید اندروید جدا کرده است که سخت‌افزار گوگل موقعیتی مانند دیگر شرکت‌های تولید قطعات داشته باشند. در گزارش بلومبرگ آمده است:
 
    هیروشی لاکهایمر، کسی که مسئول بخش اندروید است می‌گوید که این بخش با قسمت سخت‌افزار مانند هر شرکت دیگر رفتار می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد که سامسونگ یک شریک بسیار مهم است. همچنین ال‌جی، هواوی و خیلی از شرکت‌های دیگر. قسمت سخت‌افزار گوگل هم یک شریک بسیار مهم برای ما محسوب می‌شود. سامسونگ اطلاعات محرمانه محصول خود را به اطلاع ما می‌رساند. ما چنین اطلاعاتی را به ال‌جی نخواهیم داد، و همین‌طور برعکس. به همین دلیل در بخش اندروید با همه به‌طور یکسان رفتار می‌کنیم. چه از طرف گوگل باشد چه از طرف شرکت‌های دیگر.
 
چه خوب چه بد، گوگل هم به‌صورت جدی وارد بازار تولید موبایل شده است و با توجه به متغیرهای مختلف، چنین کاری پیامدهای زیادی خواهد داشت.
 
به نظر شما گوگل به رقیب جدی اپل تبدیل خواهد شد یا محصولات جدید گوگل در ادامه نکسوس است؟
منبع : androidauthority

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط