صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 +نمودار

به گزارش صبحانه، بررسی وضعیت صنایع در دوره‌ی یکساله نه تنها می‌تواند برای صاحبین مشاغل و فعالان این حوزه مفید باشد، بلکه روی تصمیم‌گیری‌های کاربران و سرمایه‌گذاران نیز موثر است. هر ساله گزارش‌های مختلفی در بخش‌های گوناگون دنیای تکنولوژی به ویژه صنعت پرطرفدار و شلوغ گوشی‌های هوشمند منتشر می‌شود که نتایج جالبی را در بر دارد.

امسال نیز موسسه‌ی Strategy Analytics آخرین گزارش خود از صنعت گوشی‌های هوشمند را منتشر کرده است. در این تحقیق جامع، اطلاعات با ارزشی وجود دارد که وضعیت ترندهای جهانی و منطقه‌ای را در کنار وضعیت برندهای مختلف در بازار رقابتی امروز نشان می‌دهد.

اطلاعاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید به مناطق آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیا اقیانوسیه، آمریکای مرکزی و لاتین، اروپای مرکزی و شرقی، آفریقا و خاورمیانه تقسیم شده است. در این گزارش بیشتر نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ بررسی شده است ولی نتایج آن همچنان جذاب و قابل تامل هستند.

چشم‌انداز جهانی

در بالاترین سطح، عرضه‌ی جهانی گوشی‌های هوشمند همچنان با قدرت ادامه دارد ولی می‌توان نشانه‌هایی از یک روند پایا و ثابت را مشاهده کرد. این روند بیشتر به دلیل کمبود رشد مضاعف در بازارهای آسیا اقیانوسیه بوده است. در مجموع، طی نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۳۳ میلون دستگاه گوشی هوشمند عرضه شده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است. سال ۲۰۱۵ در بازه‌ی زمانی مشابه ۳۴۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند عرضه شده بود. براین اساس در مقایسه سال به سال می‌توان روندی نسبتا نزولی در صنعت گوشی‌های هوشمند را شاهد بود.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

در بررسی منطقه‌ای، سریع‌ترین رشد به منطقه‌ی آفریقا و خاورمیانه اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته میزان فروش گوشی‌های هوشمند ۱۰  درصد افزایش داشته است. در دیگر مناطق دنیا تقریبا شاهد روند ثابت یا اندکی نزولی هستیم. میزان رشد فروش بازار آمریکای شمالی صفر درصد بوده، آسیا ۲ درصد کاهش داشته و اروپای غربی نیز با ۱۰ درصد افت روبرو بوده است. اما بیشترین کاهش فروش با ۱۳ تا ۱۵ درصد افت به اروپای مرکزی و شرقی و آمریکای مرکزی و لاتین برمی‌گردد که شاید بتوان علت آن را در ترکیب و ادغام بلوغ و اشباع بازار و بازارهای بی‌ثبات فارکس جستجو کرد.

با وجود مشاهده‌ی تغییرات قابل در شرایط سال جاری، اما همچنان سامسونگ بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در دنیا است که توانسته با عرضه‌ی ۷۹ میلیون گوشی در سراسر دنیا، به تنهایی ۲۴ درصد از سهم بازار را از آن خود کند. اپل نیز با عرضه‌ی ۵۲.۱ میلیون دستگاه گوشی‌ هوشمند، همچنان جایگاه دوم را در اختیار دارد، اما میزان فروش سال به سال این کمپانی با ۱۶ درصد کاهش روبرو بوده است. جایگاه این دو برند در بازار آمریکای شمالی و اروپای غربی نیز به همین شکل است، اما میزان فروش در بازارهای رقابتی آسیا است که نقش تعیین کننده‌ دارد.

 

با توجه به فروش قابل توجه سامسونگ در بازارهایی چون آفریقا و خاورمیانه، آمریکای مرکزی و اروپای مرکزی در کنار دیگر مناطق، این غول کره‌ای توانسته با دیگر کمپانی‌ها، فاصله‌ی قابل توجهی ایجاد کند. دیگر بازیگران مهم بازار آنهایی هستند که طی دهه‌ی اخیر توانسته در بازار‌های آسیایی رشد اساسی داشته باشند.

پنج تولیدکننده‌ی برتر از بین ۱۰ کمپانی بزرگ سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند بیشترین سفارش خود را از بازارهای آسیایی و به ویژه کشور چین دارند. حالا کمپانی‌‌هایی چینی از جمله اوپو، ویوو و شیائومی نسبت به برندهای مشهوری چون اچ‌تی‌سی، سونی و بلک‌بری نقش مهمتری در بازارهای جهانی دارند.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

گوشی‌های قدرتمند با قیمت ارزان، میلیون‌ها کاربر را به سمت خرید آنلاین از کمپانی آسیایی سوق داده است که باعث شده طی یک دهه‌ی اخیر، رشد بازارهای آسیایی بسیار قابل توجه باشد. این تغییرات در قواعد بازارهای جهانی تنها روی برندهای کوچک تاثیرگذار نبوده و حتی کمپانی‌هایی چون سامسونگ به خوبی حضور رقبای جدید و سرسخت را احساس می‌کنند. سامسونگ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته اما در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی سهم این غول کره‌ای به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

روند نزولی در سهم بازار سامسونگ را می‌توان به دلیل عدم رشد در بازارهای غربی و فروش ثابت در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی دانست که به ترتیب ۴.۳ و ۵.۵ درصد رشد را به خود دیده‌اند. از طرف دیگر اپل نیز شرایط مشابهی دارد اما نرخ رشد سالیانه‌ی فروش این کمپانی ۱۷ درصد و در نواحی اعلام شده برای سامسونگ ۳.۱ درصد بوده است که نشان می‌دهد همچنان محصولات رده‌بالایی چون گوشی‌های آیفون مورد پذیرش خریداران است. اما نکته جالب این است که کوپرتینونشین‌ها همچنان از چرخه‌ی عرضه‌ی بسیار طولانی رنج می‌برند، اما در بازه‌ی زمانی مشابه به اندازه‌ی سامسونگ نوسان نداشته است.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

اهمیت بازار چین

طی دو سال گذشته باید هواوی را موفق‌ترین کمپانی تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند بدانیم که توانسته با پیشرفت چشمگیر خود از رقبا فاصله بگیرد و بعد از سامسونگ و اپل، برترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در دنیا باشد. این کمپانی همچنان روند صعودی خوبی دارد. سهم بازار جهانی هواوی به ۹ درصد رسیده است که بخشی از این موفقیت را باید مدیون فاصله گرفتن از بازارهای آسیایی و حضور قدرتمند در بازارهای مهم جهانی باشند.

در حالی که هنوز آسیا بزرگترین بازار برای گوشی‌های هواوی است، این کمپانی پیشرفت خوبی در اروپای غربی، آمریکای مرکزی و بازار آفریقا و خاورمیانه داشته است. میزان عرضه‌ی گوشی‌های این غول چینی در مقایسه‌ی سال به سال ۶۴ درصد افزایش داشته است. جالب است بدانید میزان رشد فروش محصولات این برند برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ در بازار ارواپی غربی ۳۴۴ درصد و در منطقه‌ی اروپای مرکزی و شرقی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. آمریکا مهمترین بازار بعدی هواوی است که اخیرا گوشی‌های آنر 8 و آنر 5 ایکس در آن عرضه شده است. با اینکه میزان رشد هواوی در بازارهای آسیایی کم بوده است اما همچنان در مقایسه‌ی سال به سال، رشد ۴۱ درصدی را شاهد هستیم.

ال‌جی، یکی از تولیدکنندگان باسابقه‌ی بازار گوشی‌هوشمند سهم قابل قبولی از بازار دارد و همچنان به استراتژی‌های خود ادامه می‌دهد. ال‌جی در بازار آمریکای شمالی و مرکزی حضور قابل توجهی دارد، ولی عرضه‌ی محصولات این کمپانی در مناطق دیگر خیلی زیاد نیست. با این وجود، ال‌جی بر خلاف هواوی نتوانسته در جذب سهم بازارهای آسیایی عملکرد خوبی داشته باشد.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

اینکه می‌بینیم تعداد زیادی از بازیگران جدید دنیای گوشی‌های هوشمند، بی‌قفه تلاش می‌کنند تا تنها در چند سال در بین ۱۰ کمپانی برتر قرار بگیرند، کمی غیرعادی جلوه می‌کند. لنوو، شیائومی، تی‌سی‌ال-آلکاتل، ویوو و اوپو، همه و همه کمپانی‌های تازه‌کاری هستند که طی سال‌های اخیر بارها در بین ۱۰ برند برتر قرار گرفتند و همچنان این حضور ادامه دارد. اما از طرف دیگر برندهای قدرتمند سابق چون سونی و اچ‌تی‌سی نتوانسته در سال‌های اخیر خودشان را شرایط جدید بازار سازگار کنند.

در مقابل اوپو توانسته با تولید و عرضه‌ی گوشی‌های میان‌رده و رده‌بالا با تمرکز بر بازار چین، رشد قابل توجهی داشته باشد و جایگاه چهارم را به خود اختصاص دهد. شیائومی نیز به لطف وضعیت خود در بازار چین و هند، همچنان به موفقیت خود ادامه می‌دهد، اما در یکی دو سال اخیر این کمپانی نتوانسته از نظر میزان فروش همچون اوایل کار خود، عملکرد خارق‌العاده‌ای در بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد. روند اپل چین به آرامی رشد دارد که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عملکرد خوب رقبا باشد و به ما می‌گوید که نمی‌توان به طور انحصاری برای مدت زمان طولانی در بازارهای آسیایی موفق بود.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

میزان رشد برندهای محلی به میزان قابل توجهی روی میزان فروش سامسونگ در چین تاثیرگذار بوده است. در حالی که سری گوشی‌های S و J سامسونگ فروش خوبی را در بازار کره‌جنوبی تجربه می‌کنند ولی این غول کره‌ای نتوانسته در بازارهای چین و هند پاسخگوی نیازهای مختلف کاربران باشد. مشتریان به دنبال گوشی‌های میان‌رده‌ی ارزان قیمت هستند. اما اپل توانسته حتی با وجود تداوم در عرضه‌ی گوشی‌هایی با بازار هدف مشتریان رده‌بالا، همچنان جایگاه خود را حفظ کند.

با نگاه به حضور روزافزون برندهای چینی در بازارهای اروپایی و آمریکایی، می‌توانیم به عملکرد قدرتمند این کمپانی‌ها پی‌ ببریم در حالی که می‌دانیم اتکا به یک بازار تنها می‌تواند هر لحظه باعث از دست رفتن سهم بازار شود.

برندهای بزرگ

پرواضح است که ناهمگونی روزافزونی میان بزرگترین برندهای غربی و غول‌های نوظهور شرقی وجود دارد. با بررسی پنج برند برتر هر منطقه و ارجاع آنها به اطلاعات مربوط به هر کمپانی، می‌بینیم که در حال حاضر بازارهای آسیایی چگونه در مقابل بازار مناطقی چون آمریکای شمالی و اروپای غربی صف‌آرایی کرده‌اند.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

سامسونگ و اپل تقریبا در تمامی بازارهای مورد نظر حضور پررنگ دارند، اما به جز این دو کمپانی، رقابت پرنوسانی میان دیگر برندها در جریان است. حتی در آمریکای شمالی و اروپای غربی نیز می‌بینیم که برندهای مختلف تلاش می‌کنند تا فاصله‌ی به وجود آمده میان سامسونگ و اپل با دیگر کمپانی‌ها را به نوعی از آن خود کنند. در آمریکای شمالی، ال‌جی از جمله برندهایی است که همچنان حضور قابل توجهی دارد، از طرفی BLU و ZTE نیز بخشی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در اروپای غربی، گوی سبقت توسط هواوی ربوده شده است و این غول چینی با قدرت در جایگاه سوم قرار دارد. نکته‌ی جالب این است که بعد از هواوی، گوشی‌های ویندوزی مایکروسافت بیشترین سهم بازار اروپای غربی را در اختیار دارند و بعد از آن نیز TCL-Alcatel قرار دارد. از طرف دیگر می‌دانیم که هواوی و زدتی‌ای در بازارهای آسیایی نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع اگر سه بازار بزرگ برای گوشی‌های هوشمند در نظر بگیریم، ۱۰ برند معتبر و مشهور سهم بازار را تصاحب کرده‌اند. در مقابل می‌بینیم که ۶ برند مهم نیز توانسته‌اند بخش عمده‌ای از فروش دیگر مناطق جهان را داشته باشند.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

همانطور که در تصویر می‌بینید، سامسونگ با دیگر برندهای مشهور اختلاف زیادی را ایجاد کرده است، اما تقریبا سهم دیگر برندها در عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند یکسان بوده است. همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، در این بخش ال‌جی و هواوی عملکرد خوبی داشته‌اند. محصولات لنوو/موتورولا با ۱۲.۲ درصد از سهم بازار اروپای مرکزی و شرقی در مقابل سهم ۱۱.۷ درصدی اپل، عملکردی بهتری داشته‌اند، چرا که اپل روی فروش گوشی‌های رده‌بالای آیفون متمرکز است و این گوشی‌های خیلی در کشورهای یادشده پرطرفدار نیستند.

تغییرات در بازار غرب

با توجه به رکود بازارهای آسیایی و کاهش تقاضا در مناطقی چون امرکیای مرکزی و اروپا، این امکان برای برندهای مختلف فراهم می‌شود تا بتوانند به جایگاه اپل و سامسونگ در بازارهای غربی یورش ببرند یا حداقل بخش بیشتری از سهم باقی‌مانده‌ی بازارِ این دو برند را تصاحب کنند.

البته این فرایند مدتی است شروع شده و طی سال‌های اخیر عرضه‌ی محصولات ارزان‌قیمت برندهای مختلف باعث شده فروش محصولات رده‌بالای دو غول دنیای گوشی‌های هوشمند و دیگر تولیدکنندگان صاحب نام تحت تاثیر قرار گیرد. در آمریکای شمالی، دو برند زد‌تی‌ای و بلو به خوبی از فرصت استفاده کرده‌اند و در بازار اروپای غربی این هواوی است که به خوبی توانسته هجوم قدرتمندی را ترتیب دهد و تمامی این موارد نشانه‌هایی از تغییراتی است که به آرامی در حال وقوع است.

در هر دو منطقه‌ی فوق، سهم بازاری که در اختیار برندهای بزرگ بوده طی سه سال گذشته تقریبا ادغام شده است، در حالی که سهم بازار سامسونگ و اپل نیز به یک اندازه تقسیم شده است. در بازار آمریکای شمالی، اپل و سامسونگ، ۶۷ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۳ در اختیار داشتند که حالا به ۶۱ درصد رسیده است. در اروپای غربی نیز وضعیت مشابهی حکمفرما است و سهم ترکیبی هر دو برند از ۶۶ درصد در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۳ میلادی به ۵۹ درصد در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ رسیده است.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

این تغییرات بیشتر در بازار آمریکا رخ می‌دهد که تقریبا کل سهم آن در اختیار چند برند مشخص است. با این وجود، کمپانی بلو قصد دارد همچون ال‌جی و زدتی‌ای بخش در حال رشد بازار را تصاحب کند. برندهایی که به تدریج از بازارهای غربی کنار می‌روند اسامی آشنایی چون اچ‌تی‌سی، بلک‌بری و لنوو/موتورولا هستند.

صنعت گوشی های هوشمند در سال 2016 از نگاه آمار و ارقام

البته شرایط فعلی تغییرات سریعی را نشان نمی‌دهد که براساس آن فشار ناگهانی روی سامسونگ و اپل وارد شود. با این وجود، با حضور هواوی و دیگر برندهای نوظهور چینی و حضور آنها در بازار آمریکا، زنگ خطر برای تمامی برندهای کوچک و بزرگ حاضر در بازارهای غربی به صدا درآمده است. به هر حال، کل سهم بازار مورد اشاره در احتیار چند برند است و اینکه بازیگر جدیدی بتواند نقشی جدی را تصاحب کند، دور از ذهن است. از طرفی با توجه به رشد ثابت و رکود بازار، به نظر می‌رسد همچنان ضرر برخی کمپانی‌ها ادامه دارد و کم‌کم اسامی بیشتری از میدان رقابت کنار می‌روند.

سخن پایانی

برای اولین بار، رشد جهانی بازار گوشی‌های هوشمند در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی ثابت بوده است که می‌تواند پویایی بازارهای پررونقی چون چین و هند تاثیر را تحت تاثیر قرار دهد. با ادغام بازارها، برندهای تشنه‌ی موفقیت که به دنبال مشتری‌های جدید هستند، می‌فهمند که جذب مشتریان جدید به سمت برند خود کار دشواری است. طی چند سال گذشته شاهد این بودیم که کوره‌ی بازار گوشی‌های هوشمند حسابی داغ بوده است و شاید نقطه‌ی عطف در میدان رقابت تمامی برندها، جایی است که همه به دنبال جذب مشتریان جدید هستند.

به نظر می‌رسد توسعه‌ی بازارهایی چون هند، چین و دیگر بازارهای آسیایی هنوز به پایان نرسیده است. هنوز مشتریان جدیدی وجود دارند که به صورت آنلاین خرید می‌کنند یا با پیشرفت تکنولوژی به دنبال محصولات قوی‌تر و ارزان‌تر هستند. تولیدکنندگان کوچک نیز می‌توانند بهتر از دیگران با این بخش از تقاضای بازار سازگار شوند و خودشان را جلوتر از بقیه نگه دارند.

به گزارش زومیت، با این اوصاف به نظر می‌رسد فرصت‌های موجود برای بازیگران اصلی بازار گوشی‌های هوشمند کمتر شده است. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود روند نزولی سامسونگ در حفظ سهم بازار ادامه خواهد داشت، رقبای جدید در بازارهای غربی و رقبای شرقی با عرضه‌ی محصولات خوش‌‌قیمت، فشار دو چندانی را به این غول کره‌ای وارد خواهند کرد. البته سامسونگ تلاش می‌کنند به لطف تکنولوژی‌های پیشرفته بتواند خودش را از دیگران جدا کند. اپل نیز همین وضعیت را دارد و میزان فروش و سهم بازار این برند نیز خیلی نمی‌تواند مستحکم باشد. برای مشتریان نیز انتخاب‌های جدیدی وجود دارد و رقابت فعلی می‌تواند باعث ظهور محصولات جدید در دو سال آینده شود.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط