اثر انگشتی که می‌تواند تمام گوشی‌ها را باز کند +عکس

 گزارش صبحانه،بسیاری از ما برای بازکردن قفل گوشی به اثر انگشت وابسته هستیم. هرچند این روش از قفل‌گذاری شاید چندان هم امن نباشد.

 
دانشمندان تعدادی «مَستر پرینت» تولید کرده‌اند که در اثر انگشت اکثر انسان‌ها مشترک هستند و ادعا می‌کنند که این الگوها می‌توانند قفل هر گوشی هوشمندی را باز کنند.

اثر انگشتی که می‌تواند تمام گوشی‌ها را باز کند +عکس
 
 اثرانگشت‌هایی که با مسترپرینت‌ مقایسه شدند. حاشیه‌ی خاکستری نشان‌دهنده‌ی مطابقت است

مسترپرینت‌ چگونه کار می‌کند؟

مسترپرینت‌ تصاویری از بخش‌های مشترک اثرانگشت انسان است. سطح انگشتان ما از برآمدگی‌های منحنی‌شکلی تشکیل شده است که به حساس‌تر شدن سرانگشت‌ها در زمان لمس کمک می‌کند.

الگوی پیچیده‌ی این برآمدگی‌ها در هر انسانی منحصربه‌فرد است. هرچند ۳ الگو وجود دارد که در تمامی اثرانگشت‌ها مشترک است (تصویر پایین).


اثر انگشتی که می‌تواند تمام گوشی‌ها را باز کند +عکس
 
بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از مردم الگویی مشابه تصویر میانی دارند؛ درحالی‌که ۳۰ تا ۳۵ درصد از سرانگشت‌ها از تصویر سمت راست تبعیت می‌کنند. ۵ درصد نیز اثر انگشتی مشابه تصویر سمت چپ دارند.

دانشمندان از این الگوهای مشترک برای تولید مسترپرینت‌ استفاده کردند که تا حد زیادی با اثر انگشت‌ واقعی مشابه است. این تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی و توسط نرم‌افزار ساخته شده‌اند.

این الگوها از نحوه‌ی کار اسکنرهای تلفن‌ همراه برای دور زدن آن‌ها استفاده می‌کنند. این اسکنرها بسیار کوچک هستند و نیاز به گرفتن چندین تصویر از انگشت دارند. این چندگانه بودن تصاویر امکان خطا را بیشتر می‌کند.

به این دلیل که اثرانگشت ارائه‌شده تنها باید با یک تصویر ذخیره‌شده مطابقت داشته باشد؛ می‌توان از طریقِ بالا سنسور را به باز کردن قفل مجاب کرد.

پرفسور نصیر ممون از دانشگاه نیویورک می‌گوید: «این فرآیند مشابه این است که هر دستگاه ۳۰ پسورد صحیح داشته باشد و شما به یکی از آن‌ها دست‌ یابید.»

دانشمندان مرتبط با این تحقیق که در دانشگاه نیویورک و میشیگان فعالیت می‌کنند، دریافته‌اند که هرکدام از این اثر انگشت‌های ساختگی با احتمال ۶۵ درصد می‌تواند یک گوشی را باز کند.

این دانشمندان در گزارش تحقیق خود آورده‌اند: «بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی جدید از اثر انگشت برای شناسایی کاربر استفاده می‌کنند. سنسورهای استفاده‌شده در این دستگاه‌ها بسیار کوچک هستند و به همین دلیل معمولا چندین و چند تصویر کوچک از یک اثر انگشت در اختیار دارند و باید مطمئن شوند که حداقل یکی از آن‌ها با اثرانگشت شخص استفاده‌کننده مطابقت دارد.»

در کنار این، گوشی‌های هوشمند معمولا تصاویری از انگشتان مختلف را ذخیره می‌کنند.


اثر انگشتی که می‌تواند تمام گوشی‌ها را باز کند +عکس
 
سنسور اثر انگشت در تمامی مدل‌های آیفون از نخستین انتشار آیفون ۵ تعبیه شده است و در بسیاری گوشی‌‌های اندروید نیز وجود دارد. با وجود این تحقیقات، آیفون پیش از این ادعا کرده بود که احتمال خطای این سنسورها یک در ۵۰ هزار است.

یک سخنگو از اپل اشاره می‌کند که آیفون راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ورود هکرها در اختیار دارد. به عنوان مثال آیفون در شرایط مختلف از جمله ری‌استارت گوشی از شما درخواست پین خواهد کرد./زومیت

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط